Leprabestrijding blijkt effectief
Effectief door tijdige opsporing en behandeling van leprapatiënten. Effectief door succesvolle revalidatieprogramma’s om zelfredzaamheid te vergroten. Effectief door het preventief behandelen van naaste contacten van mensen met lepra zodat verdere besmetting wordt voorkomen. Effectief door voorlichting en training van bijvoorbeeld gezondheidswerkers, leprapatiënten en lokale overheden om handicaps, discriminatie en uitsluiting te voorkomen.

De komende jaren is het belangrijk om het definitieve verschil te maken: het preventief behandelen van zoveel mogelijk naaste contacten om de overdracht van de leprabacterie te stoppen.

Drie strategische programma’s
De Leprastichting werkt vanuit drie strategische programma’s met elk een eigen aandachtsgebied: Geen besmetting, Geen handicaps en Geen uitsluiting. De drie zijn onderling nauw met elkaar verbonden want als je niet besmet bent, ontwikkel je geen lepra en als je geen lepra hebt, krijg je geen handicaps als gevolg van lepra.

Bij alle drie de programma’s speelt voorlichting en training een belangrijke rol. Dit helpt om discriminatie en uitsluiting te voorkomen, die vaak het gevolg zijn van deze nare ziekte. Meer weten over deze leprabestrijdingsprogramma’s?

Lokale aanpak
Een wereld zonder lepra realiseren we samen. Samen met donateurs, (internationale) partnerorganisaties, overheden, en gezondheidsdiensten. We zijn er ook van overtuigd dat je een probleem het beste kunt oplossen daar waar het speelt. Dat doen we door onze landenkantoren te veranderen in lokale goede doelen organisaties. Meer weten over onze organisatie?

Onze projecten

Wetenschappelijk onderzoek naar doorbraken in leprabestrijding

Onderzoek & innovatie

Bij de Leprastichting staat de wetenschap aan de basis van onze keuzes. Daarom investeren we in onderzoek. Onze impact is vergroot op basis van baanbrekend onderzoek waaraan de Leprastichting heeft bijgedragen. We doen onderzoek in samenwerking met partners en financieren onderzoek dat door andere organisaties wordt uitgevoerd, altijd op zoek naar innovatieve manieren van leprabestrijding. Bekijk onze onderzoeken >>

Een wereld zonder lepra in 2040. Het moet én het kan.

Help mee. Doe wat u kunt.

Meehelpen in de strijd tegen lepra is voor iedereen mogelijk. Elke donatie maakt een groot verschil voor de toekomst van leprapatiënten.

• € 15

Met dit bedrag zorgt u ervoor dat we één leprapatiënt kunnen opsporen en testen

• € 35

U helpt één leprapatiënt te genezen en stopt de besmetting