Gemiddeld duurt het 2 tot 5 jaar voordat de symptomen van lepra zichtbaar worden en een patiënt doorheeft dat er iets mis is. Waar sommige bacteriën zich elke minuut vermenigvuldigen, deelt de leprabacterie zich maar eens in de 2 weken. Zo kan iemand de bacterie jarenlang ongemerkt bij zich dragen en de ziekte overdragen aan buren, vrienden of familieleden.

Het zette American Leprosy Missions (ALM) aan tot het ontwikkelen van een lepra-specifiek vaccin. Om niet alleen leprapatiënten zelf te behandelen en te genezen, maar daarnaast de verspreiding van de bacterie tegen te gaan door ook de directe omgeving van een patiënt te behandelen. Inmiddels ligt er onder de naam ‘LepVax’ een prototype van het vaccin klaar.

Het vaccin heeft de eerste fase van de benodigde veiligheidsstudies doorlopen. De volgende stap is het uitvoeren van veldonderzoek in Brazilië. ALM vroeg de Leprastichting dit veldonderzoek mede te financieren. Zo kan de effectiviteit van het vaccin gedemonstreerd worden, in het bijzonder onder contacten van leprapatiënten.

Een vrouwelijke arts uit Indonesie onderzoekt een man op symptomen van lepra

Update

De eerste resultaten van de studie tonen aan dat het vaccin volledig veilig is en geen ernstige bijwerkingen veroorzaakt. De volgende stap in de ontwikkeling van het LepVax-vaccin is de effectiviteit ervan te bepalen in gebieden waar lepra veel voorkomt. De eerste proeven starten in juli 2019 en deze zullen twee jaar duren. We hopen natuurlijk dat dit vaccin een definitieve doorbraak in de bestrijding van lepra zal zijn.

Financiering

Het LepVax-project wordt gefinancierd door American Leprosy Missions (ALM) en de Leprastichting. Fiocruz in Rio de Janeiro ondersteunt de uitvoering van het project.

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief of volg ons op social media.