‘Ze geloofden dat lepra een straf van de goden was’

Aranka3 Dr.Badal

Hallo allemaal! Ondertussen ben ik alweer een maand hier in India. Hoewel ik me hier steeds meer thuis begin te voelen, kan ik me elke dag nog verbazen. Dit land heeft zoveel te bieden: alles is zo levendig en bruisend. Alhoewel, op dit moment is het juist heel rustig en pikdonker, omdat er een grote stroomstoring gaande is, want ook dát is India… Ik weet ook zeker dat de uitspraak “in geuren en kleuren vertellen” in India bedacht moet zijn. Om de 5 meter ruikt het anders (niet altijd even aangenaam, helaas) en zie je weer nieuwe dingen!

Deze maand ben ik vooral bezig geweest met het bezoeken van dorpjes in Chandauli District, om de ideeën van de inwoners over lepra te weten te komen. Hoewel de dorpjes qua afstand niet ver van onze thuisbasis Varanasi liggen, is het soms nog een uitdaging om de dorpjes te bereiken. De infrastructuur hier is niet altijd even gestroomlijnd.

Lepramythen

Afgelopen week waren mijn vertaler en ik op bezoek in een afgelegen dorpje, Kisunpura in Chandauli District. Er wonen maar zo’n 250 mensen en het ligt tussen de graanvelden in. Nietsvermoedend liepen wij naar het eerste huisje dat wij zagen, om te vragen of de mensen daar mee wilden werken aan het invullen van onze vragenlijst. We werden heel vriendelijk, zoals altijd, ontvangen.

De man die wij interviewden bleek arts te zijn. Nu waren wij al vaker mensen tegengekomen die zichzelf arts noemen, maar zij kenden lepra soms niet eens, dus we verwachtten er niet zoveel van. Maar, zodra we uitlegden aan deze man dat we in Kisunpura waren voor een onderzoek naar lepra, begon hij te glunderen en te grijnzen van oor tot oor. Hij begon vol enthousiasme te vertellen wat hij wist over lepra, half in het Hindi, half in het Engels. Termen als incubatietijd, Mycobacterium leprae, de ziekte van Hansen en multibacillair kwamen voorbij: deze arts wist daadwerkelijk waar hij het over had! Alle vragen in onze vragenlijst beantwoordde hij met gemak. Na afloop van ons interview vertelde hij dat hij in het dorp niet serieus werd genomen als hij het over lepra had, dat zijn buren hem niet geloofden. Dat bleek ook wel toen wij verder het dorpje introkken en meer mensen ondervraagden, want de mensen kenden de ziekte lepra allemaal, omdat hun dokter hun erover verteld had. Alleen, ze geloofden niet dat lepra door een bacterie veroorzaakt wordt.

Straf van de goden

Het meest gehoorde antwoord was dat lepra een genetische ziekte was, welke niet overdraagbaar was van mens op mens. Of, dat de ziekte een straf van de goden was. Maar bacteriën? Nee, dat kon niet, die veroorzaken geen lepra! Überhaupt was het bestaan van bacteriën voor de mensen ongeloofwaardig..

Aranka3 Kisunpura

Diepgeworteld ideeën over lepra

Toen de mensen ons naar de oorzaak van lepra vroegen, legden we uit dat dit daadwerkelijk door een overdraagbare bacterie komt. Jammer genoeg dachten een aantal van de mensen dat wij onder één hoedje met de dorpsdokter speelden, en geloofden ze ons ook niet. Dit laat maar wel weer eens zien hoe diepgeworteld de ideeën over ziekte en gezondheid zitten in de mensen hier! Hopelijk kan het werk van NLR in de toekomst er een beetje aan bijdragen dat deze misconcepties de wereld uit worden geholpen.

Blog geschreven door Aranka,

India, 27 april 2017