Meer inzicht in wat lepra u kan leren over corona?

Waarom is vroeg opsporen zo belangrijk?

Vroeg opsporen is belangrijk, omdat veel mensen niet weten dat ze besmet zijn. Dat merk je bij Covid-19 doorgaans pas na twee weken. Echter, vanaf dag één ben je besmettelijk en kun je al veel andere mensen hebben aangestoken. Op die manier heeft Covid-19 zich snel kunnen verspreiden.

Wat maakt vroeg opsporen lastig?

De symptomen van Covid-19 zijn niet uniek. Ze lijken veel op griep of hooikoorts. Maar als je afwacht hoe je klachten zich ontwikkelen, kan het al te laat zijn. Nu worden alleen mensen op Covid-19 getest wanneer ze duidelijke klachten hebben, vaak pas aan het einde van de incubatietijd. Tijdens de incubatietijd kan de patiënt al vele anderen hebben besmet. Daarom moeten we eigenlijk zo veel en zo vroeg mogelijk testen.

Wat hebben we van lepra geleerd?

Voor lepra is er, net zoals voor Covid-19, nog geen vaccin. Daarom zijn er in gebieden waar lepra heerst constant interventieteams op pad om mensen te testen. Test er iemand positief, dan wordt iedereen in zijn of haar omgeving ook getest en zo nodig preventief behandeld. Na een paar dagen ben je al niet meer besmettelijk. Zo kunnen we verdere verspreiding voorkomen. De les die lepra ons leert is dus zo veel mogelijk en zo vroeg mogelijk te testen bij iedereen die tot een risicogroep kan horen.

Wilt u meer inzicht in wat lepra u kan leren over corona?

Hoe coördineren onze medewerkers de zorg voor leprapatiënten tijdens corona?

In Jaipur (India) leren leprapatiënten vanuit de zelfzorggroep hoe zij zelf mondkapjes kunnen maken van oude kleding. Zo zijn de patiënten en hun familie beter beschermd tegen het coronavirus. Lees meer over hulpverlening tijdens corona.

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuws en informatie over acties of volg ons op social media.