Meer inzicht in wat lepra u kan leren over corona?

eprastichting-corona-lepra

Wie behoren tot de kwetsbare groepen?

Covid-19 is vooral gevaarlijk voor ouderen, chronisch zieken, mensen met een beperking en mensen die al een of meerdere aandoeningen hebben. Deze groepen kunnen niet alleen heftiger op Covid-19 reageren, ze zijn ook door de landelijk genomen maatregelen extra kwetsbaar. Om ze te beschermen worden ze vaak geïsoleerd of mogen ze geen bezoek ontvangen. Hierdoor kunnen ze zich erg eenzaam voelen.

Hoe kunnen we de kwetsbaarheid van deze groepen verminderen?

Tegen psychische kwetsbaarheid kunnen we al veel doen. Ook al kunnen we even niet op bezoek, een kaartje sturen, een bloemetje laten bezorgen, videobellen, het zijn allemaal kleine initiatieven met een grote uitwerking. Kwetsbare groepen beschermen tegen het Covid-19 virus is moeilijker. Dit virus gedijt bij uitstek in de omstandigheden waarin kwetsbare groepen zich bevinden. We moeten dus die omstandigheden voor het virus zo onaantrekkelijk mogelijk maken.

Wat hebben we van lepra geleerd?

Lepra slaat eerder toe bij mensen die in slechte hygiënische omstandigheden leven, vaak de allerarmsten. Bij de bestrijding van lepra hebben we geleerd dat als we de leefomstandigheden verbeteren, de bacterie, die lepra veroorzaakt, minder voedingsbodem heeft. Hygiënische omstandigheden verbeteren, met gezonde voeding de weerstand verbeteren. Het zijn enkele voorbeelden die mensen minder vatbaar maken. Mensen die toch ziek worden, moeten zo snel mogelijk worden behandeld. Dan zijn ze na een paar dagen al niet meer besmettelijk.

Echter, mensen die genezen zijn van lepra blijven vaak de rest van hun leven het slachtoffer van discriminatie en slijten hun dagen in kolonies. Uit angst voor besmetting. Onwetendheid en vooroordelen mogen bij Covid-19 nooit voor onnodig sociaal isolement gaan zorgen.

Wilt u meer inzicht in wat lepra u kan leren over corona?

Hoe coördineren onze medewerkers de zorg voor leprapatiënten tijdens corona?

Onze collega’s in India doen wat ze kunnen om tijdens de periode van lockdown leprapatiënten de hulp te blijven bieden die zij nodig hebben. Zo zorgen ze voor voldoende voorraad en levering van medicijnen zodat behandelingen voortgezet kunnen worden. Mobiele telefoons, SMS, WhatsApp, lokale radiostations, alles wordt ingezet om de leprapatiënten te bereiken met wat ze wel en niet moeten doen. Lees meer over hulpverlening tijdens corona.