Door de coronacrisis werken onze teams in de landen vanuit huis en kunnen niet afreizen naar de afgelegen gebieden om hulp te bieden. De medische behandeling en tijdige opsporing van leprapatiënten staan hierdoor onder grote druk. Via allerlei creatieve manieren, zoals via lokale radiostations en WhatsApp proberen we toch contact te houden met de leprapatiënten.

Op dit moment werkt de Leprastichting er hard aan om onder deze uitdagende omstandigheden toch haar werk te kunnen blijven doen. Lopende projecten worden aangepast en we zijn continu in contact met onze collega’s ter plaatse. Zo voorkomen we dat leprapatiënten zonder eten komen te zitten en zorgen we ervoor dat zij hun medische behandeling zo goed als mogelijk kunnen voortzetten. Ook informeren wij hen over bescherming tegen het coronavirus en over wat wel, maar vooral ook over wat niet te doen.

Op deze pagina leest u over onze activiteiten in de verschillende landen en over hoe wij leprapatiënten ondersteunen in deze uitdagende tijden.

Meer nieuws over corona

Zelfzorggroepen tijdens de Covid-19 pandemie

Al jaren zet de Leprastichting zelfzorggroepen op om patiënten te helpen met revalideren.
Het zelf leren verzorgen van de wonden kan verdere verminking voorkomen en zelfredzaamheid is belangrijk om stap voor stap weer deel te gaan nemen aan de maatschappij. Daarnaast hebben de deelnemers in een zelfzorggroep altijd veel steun aan elkaar.

5 corona-noodhulpacties van de Leprastichting

Tijdens de uitbraak van het coronavirus bleek al snel dat de hulpverlening aan leprapatiënten in gevaar zou komen. Door snel maatregelen te treffen konden onze collega’s van de landenkantoren gelukkig voorkomen dat deze toch al kwetsbare doelgroep zonder medicijnen en voedsel zou komen te zitten, vanwege lockdowns.

Mooie initiatieven in landen met lepra

Onze collega’s in de landen met lepra doen wat ze kunnen om contact te houden met leprapatiënten en zo goed mogelijk te helpen met het voortzetten van hun behandeling. Lees hoe onze activiteiten in de landen met lepra hierop worden aangepast en ontdek welke vindingrijke initiatieven er worden ingezet.

Waarom Leprapatiënten extra hard worden getroffen door de corona pandemie

Alice Cruz, speciaal gezant van de United Nations Human Rights Office, komt op voor de rechten van leprapatiënten wereldwijd. In een ingezonden brief vertelt ze waarom leprapatiënten extra hard worden getroffen door de coronacrisis en wat er volgens haar aan gedaan kan worden.

Corona en bereikbaarheid

De Leprastichting volgt de landelijke richtlijnen rondom het coronavirus. Op dit moment werken de meeste medewerkers vanuit huis om mogelijke verspreiding van het virus te voorkomen. Omdat we op kantoor met een kleinere bezetting werken, zijn we telefonisch beperkter bereikbaar. Wij vragen uw begrip hiervoor. Via de email blijven wij goed bereikbaar. Als u een bericht achterlaat, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.