Pratistha Kumari, een 19-jarige vrouw uit India, nam regelmatig deel aan zo’n zelfzorggroep. Totdat COVID-19 ook in India toesloeg en de zelfzorggroepen niet op dezelfde manier door konden gaan.

Medewerkers van Leprastichting India bedachten al snel een oplossing; digitale zelfzorgtraining en monitoring op afstand. Toch bleek dit niet zo eenvoudig. Veel van de deelnemers beschikten namelijk niet over een smartphone, laptop of desktop. Door in groepjes aan te sluiten bij de online groepssessies en apparaten te lenen van vrienden en familie konden uiteindelijk toch veel deelnemers de sessies bijwonen.

Belangrijk was om zoveel mogelijk leprapatiënten, waaronder Pratistha, te bereiken en te motiveren om mee te doen. In de eerste sessies werden de deelnemers gemotiveerd om zich te focussen op hun basisbehoeften, zoals voedsel, medicijnen en onderdak en elkaar goed te ondersteunen in deze moeilijke tijd. Gelukkig konden daarna als snel de sessies over zelfzorg worden hervat. Dit is  belangrijk omdat wonden en aandoeningen als gevolg van lepra snel kunnen verslechteren bij onvoldoende en onjuiste zorg.

Dankzij deze online sessies kon Pratistha Kumari haar zelfzorg dus al snel voortzetten. Ze volgde het advies en de instructies over wondverzorging nauwgezet op. En met resultaat. Haar zweren en wonden als gevolg van lepra verbeterden aanzienlijk.

Door het snelle schakelen van Leprastichting India en het aanpassen van de manier waarop de zelfzorg werd aangeboden, konden veel leprapatiënten toch blijven deelnemen aan de zelfzorggroep en profiteren van de adviezen en instructies over wondverzorging. Dit voorkomt veel leed in de toekomst!