Drie speerpunten

Voorlichting aan de gemeenschap

Voorlichting
  • Sociale voorzieningen

In gesprek met (lokale) overheden om sociale voorzieningen te waarborgen

sociaal
  • Zelfredzaamheid

Projecten starten die zelfredzaamheid bevorderen

zelfredzaamheid

Wij zijn meer dan een dignose

Voorlichting

Voorlichting en training

Voorlichting en training komt tot uiting in het wijzen op de rechten van mensen en het helpen van lokale autoriteiten om deze rechten toe te passen voor mensen met lepra. In samenwerking met gemeenten wordt bijvoorbeeld gesproken over het toegankelijk maken van voorzieningen voor mensen met een beperking (als gevolg van lepra) en leerlingen die mogen deelnemen aan scholen.

Sociale voorzieningen

‘We leren mensen om te vechten voor hun rechten en die te verdedigen.’

Het is belangrijk dat mensen die getroffen zijn door lepra daadwerkelijk toegang hebben tot sociale voorzieningen.

Zelfredzaamheid

Hoe sieraden maken voor meer zelfvertrouwen zorgt

Voormalig leprapatiënten leren van professionals en van elkaar om op een ambachtelijke manier sieraden te maken. Ze gebruiken hiervoor biologische materialen zoals de schillen van vruchten, zaden, hout en zelfs vissenschubben. Ook leren ze hoe ze de sieraden kunnen verkopen. Met de opbrengsten kunnen ze weer in hun eigen onderhoud voorzien en dat is weer goed voor het zelfvertrouwen, dat veel voormalig leprapatiënten kwijt zijn na het doormaken van deze ziekte. Bekijk de video voor meer informatie over het project.

Bedrag

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuws en informatie over acties of volg ons op social media.