We hebben hier een actieve zelfzorggroep, waarbij mensen met lepra regelmatig bij elkaar komen. Daarnaast bezoeken we de deelnemers maandelijks ook thuis. We bekijken dan hoe de zelfzorg thuis gaat en maken een praatje. Op deze manier kunnen we zien hoe het in de praktijk gaat en kunnen we mensen beter helpen.

Een gebrek aan goede zorg is een groot probleem voor leprapatiënten. Ik word erg verdrietig als ik iemand binnen zie komen uit een ander deel van het land, waar hij geen ondersteuning heeft gehad op het gebied van zelfzorg. Ook zie ik dat veel professionals niet genoeg kennis hebben van lepra en de diagnose daarom veel te laat wordt gesteld. Ik ben erg dankbaar dat ik deze mensen kan helpen.

Een voorbeeld voor anderen
Iemand die veel indruk op mij heeft gemaakt is Amaro. Amaro werkte in de fabriek toen hij ontdekte dat hij lepra had. Hij was toen nog erg jong. De diagnose kwam erg laat en de gevolgen van lepra waren al groot. We stuurden hem naar de zelfzorgroep, maar in het begin wilde hij nergens aan meedoen. Het lukte hem gewoonweg niet. Met veel moeite slaagde hij erin toch deel te nemen aan zelfzorg en werd zo een voorbeeld voor anderen.

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuws en informatie over acties of volg ons op social media.