India

Sundar: “Ik kon voor mijn familie zorgen omdat ik studenten lesgeef. Door corona kwamen zij niet meer naar mijn lessen waardoor ik geen inkomsten meer had. Lokale overheden en NGO’s zorgen weliswaar voor onze eerste levensbehoeften maar het dreigende tekort aan mijn medicijnen zag er niet goed uit.”

Sundar ondernam talloze pogingen om gezondheidsmedewerkers te bereiken maar zonder succes. Ze waren in het hele land druk bezig met Covid-19 hulpverlening en het nemen van preventieve maatregelen. Uiteindelijk nam hij contact op met de mensen van de Leprastichting die bij hem destijds lepra vaststelden, zorgden voor zijn behandeling en zijn deelname aan de zelfzorggroep.

Sundar vervolgt: “Zij namen contact op met de plaatselijke gezondheidsambtenaren en de plaatselijke apotheker om ervoor te zorgen dat ik mijn medicijnen weer kreeg.”

Tijdens een pandemie zoals Covid-19, wordt het leveren van medicijnen vaak bemoeilijkt. Met de nodige inspanningen en dankzij het goede contact van de Leprastichting met de lokale ambtenaren en gezondheidswerkers kon Sundar toch zijn medicijnen weer krijgen. Sundar: “Ik kan gelukkig mijn kuur afmaken.”

* Lepra is volledig te genezen als je er tijdig bij bent. Afhankelijk van de behandeling krijgt de leprapatiënt een cocktail van antibiotica die zes of twaalf maanden ingenomen moet worden. De medicatie doodt de bacterie en al na een paar dagen is de leprapatiënt niet meer besmettelijk. Het is wel belangrijk dat de kuur wordt afgemaakt.