India

Niet meer welkom

Gita: “Ik heb een lichtgekleurde plek op mijn hand die ook gevoelloos is. Ook mijn vingers zijn krom. Hierdoor werd ik mishandeld door mijn schoonfamilie. Zij adviseerden mijn man zelfs met iemand anders te trouwen. De buren van Gita hoorden dat er tijdens het lokale ‘Shiva Charchas’ evenement ook een voorlichtingsbijeenkomst over lepra zou zijn. Zij raadden Gita aan hiernaar toe te gaan vanwege haar lichamelijke klachten.

Voorlichting tijdens lokale festiviteiten

De Leprastichting in India maakt gebruik van lokale evenementen om het bewustzijn over lepra te verspreiden. Zo ook tijdens het evenement in de gemeente van Gita (Chandauli in Noord-India). Na de bijeenkomst trok Gita de stoute schoenen aan en sprak de onderzoeksassistent van de Leprastichting aan. Gita: “Toen hij naar mijn probleem vroeg, moest ik huilen. Ik voelde me zo verdrietig dat ik niet meer welkom was bij mijn familie.” De onderzoeksassistent troostte Gita en bracht haar in contact met een gezondheidswerker bij het Public Health Center (PHC) die de diagnose lepra vaststelde en een behandeling startte.

Op familiebezoek

Gita: “De onderzoeksassistent kwam zelfs bij mij thuis en legde uit dat ik van lepra kon genezen. Hij haalde de misvattingen weg.” Gita en haar familie waren blij te horen dat haar ziekte te genezen was en ze de nodige steun kregen. Ook hoorden ze dat familieleden preventief behandeld konden worden. Gita: ”Hij heeft mij zo geholpen. Dankzij de Leprastichting word ik meer geaccepteerd en kan ik bij mijn familie blijven. Voor hen is het ook fijn dat zij een preventieve behandeling kregen waardoor ze minder kans hebben op lepra.”

* Lepra is volledig te genezen als je er tijdig bij bent. Afhankelijk van de behandeling krijgt de leprapatiënt een cocktail van antibiotica die zes of twaalf maanden ingenomen moet worden. De medicatie doodt de bacterie en al na een paar dagen is de leprapatiënt niet meer besmettelijk. Het is wel belangrijk dat de kuur wordt afgemaakt.