Dankzij speciale MCR-schoenen betere ondersteuning

Lepra is een ziekte die ook na de behandeling voor veel problemen kan zorgen. Niet alleen hebben de leprapatiënten last van het stigma, ook zorgen de lichamelijke klachten voor beperkingen. De misvormingen aan handen en voeten kunnen het dagelijks leven bemoeilijken.

Verhaal van Malti

Malti Paswan (55) weduwe en moeder van drie dochters

In de Ram Nagar Kolonie heb ik meerdere mannen en vrouwen gesproken met blijvende misvormingen door Lepra. Eén van hen was Malti.

Gevoelloze benen en pijnaanvallen

Malti is afkomstig uit een arm gezin, haar ouders moesten rondkomen door te bedelen. Op haar 15e werd ze uitgehuwelijkt. Ten tijde van haar bruiloft had Malti nog geen klachten. De eerste symptomen begonnen toen zij 20 jaar was: gevoelloze benen en pijnaanvallen. In het ziekenhuis werd lepra gediagnosticeerd en werd zij behandeld. Haar echtgenoot steunde haar hierbij en toen ze genezen was, hebben ze 3 dochters gekregen.

Bedelen was bron van inkomen

Zowel zijzelf als haar echtgenoot zijn analfabeet en hadden geen werk. Bedelen was hun bron van inkomen. Toen haar echtgenoot 10 jaar na haar diagnose overleed, moest Malti in haar eentje voor haar drie jonge dochters zorgen. Het was een moeilijke periode, ze had geen sociaal netwerk die haar kon helpen. Vrienden en kennissen was ze door haar ziekte verloren en op straat werd ze vanwege haar misvormingen vermeden. Dit sociale stigma is nog altijd een groot probleem voor leprapatiënten.

Nieuw bestaan

Zeven jaar geleden hoorde Malti voor het eerst van het bestaan van deze leprakolonie. Ze besloot zich daar te vestigen met de hoop op acceptatie en begrip. Dit heeft goed uitgepakt: ze is gelukkig in de kolonie en heeft nu een hoop vrienden.

Verhaal Malti2 blog Anouk foto

Schoenmaker (MCR) in Ram Nagar colony Patna

Speciale MCR-schoenen

Hiernaast heeft Malti ook klachten van haar misvormingen. Zo vertelt ze dat ze voorheen bij het lopen veel pijn had in haar voeten. Deze pijn is verminderd nu ze via de NLR elke 6 maanden nieuwe MCR-schoenen krijgt waarvan de zolen zijn gemaakt van Micro Cellular Rubber. Dit zorgt voor een betere ondersteuning van de aangedane voeten waardoor drukpunten en wonden voorkomen worden. Daarnaast neemt Malti ook deel aan een zelfzorggroep waar ze leert om haar handen en voeten op de juiste manier te verzorgen.

Huishoudelijke taken met behulp van slimme uitvindingen

Vanwege de vertraging in het starten van de behandeling zijn niet alleen haar voeten maar ook beide handen ernstig aangedaan. Het uitvoeren van huishoudelijke taken lijkt bij het zien van haar misvormingen vrijwel onmogelijk. Malti demonstreert echter dat ze met haar handen nog veel kan; hulpmiddelen van de NLR heeft zij niet nodig. Deze vaak simpele, maar slimme uitvindingen bieden uitkomst aan patiënten zonder functionerende vingers. Na het schoonmaken en koken zijn haar handen wel gevoelig, maar door de zelfzorggroep weet ze hoe ze haar handen moet verzorgen en dit helpt tegen de pijn.

Niet alleen fysieke beperkingen

Dit aangrijpende verhaal laat zien dat lepra op verschillende manieren het alledaagse leven van een leprapatiënt kan beïnvloeden. Naast de fysieke beperkingen is het sociale stigma kennelijk zo groot dat Malti vrijwillig verhuisd is uit haar vertrouwde omgeving. Gelukkig kan de NLR op meerdere gebieden hulp bieden en daarmee de alledaagse problemen behapbaar maken.

Blog geschreven door Anouk,

India, oktober 2016