DenDennis bezoekt een leprakolonie in India

29 januari 2016

Haakgoeroe DenDennis reisde af naar New Delhi in India om met eigen ogen te zien waarvoor hij en honderden hakers zoveel mogelijk katers en teckels haken. Hij bezocht één van de zes leprakolonies die de Leprastichting in deze overbevolkte stad steunt, en werd geconfronteerd met de harde realiteit.

Dendennis bezoekt India deelt knuffel uit aan meisje

DenDennis: ‘In de leprakolonie wonen mensen met lepra, en mensen die al genezen zijn, bij elkaar. Hoewel het middenin de stad ligt, durft niemand er naar binnen te gaan. De bewoners worden letterlijk afgesneden van de buitenwereld. Het erge is dat ze gebukt gaan onder het zware stigma van lepra. Want je kunt leprapatiënten gewoon aanraken, een knuffel geven, de hand schudden; er is niets mis met ze. Maar in plaats daarvan worden ze verstoten, gepest, geslagen.

Dagelijkse bezigheden

Hun leven is kapot. Je kunt je niet voorstellen hoe dat is. Ze kunnen alleen maar bedelen. Niemand zal hen een baan geven. Maak maar eens stompjes van je handen, en probeer dan maar eens om je dagelijkse bezigheden te doen. Dat gaat je niet lukken. Als je dát beseft, dan weet je hoe erg de bewoners van een leprakolonie het hebben.

Shankar met familie

Haak 't verschil

Ik ben blij dat ik door mijn bezoek aan India kan laten zien dat we híer voor haken, dat we het híer voor doen. We kunnen met zijn allen, met de passie die we delen, een goed doel steunen en leprapatiënten weer een sprankeltje hoop geven.’ Haak mee tegen lepra >>

Wicas raakte besmet met lepra