Dr. Arry bestrijdt lepra op Papoea

Lepra op Papoea LeprastichtingDr. Arry Pongtiku werkt al negen jaar voor de Leprastichting in Indonesië. Hij is één van de weinige artsen in Papoea en West-Papoea. Om patiënten te kunnen bereiken, trotseert hij dagenlang rivieren, bergen en jungle. In dit ruige landschap van dichte regenwouden, waar andere nauwelijks komen, leven verschillende stammen ver uit elkaar. Dr Arry zet zich in voor de vroeg opsporing van lepra. "Ik heb geluk dat ik in het veld kan werken, veel mensen kan ontmoeten en afgelegen gebieden kan bezoeken."

"Er zijn twee gepensioneerde zusters die me altijd inspireren: Suzana Momot en Mama Kawer, een hele oude dame. Ze komen nog steeds naar het gezondheidscentrum om medicijnen naar patiënten te brengen. Ik merk dat veel mensen die aan lepra werken erg toegewijd zijn."

Werken aan kennis

"Ik train dokters, verpleegkundigen en leraren zodat ze nieuwe leprapatiënten kunnen herkennen. Voorlichting via de media is belangrijk omdat mensen zich dan laten onderzoeken, bijvoorbeeld via de lokale tv en radio. Door middel van onderzoek brengen we lepra in kaart. We geven voorlichting via filmvoorstellingen, doen huisbezoeken en zorgen voor medicijnen."

Dr Arry spreekuur

Uitdagingen

"Papoea is erg groot en moeilijk te bereizen. Er is veel lepra in verafgelegen gebieden. Bovendien zijn er veel stammen en verschillende lokale talen, waardoor we soms te maken hebben met culturele barrières. Het ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van lokale gezondheidsmedewerkers is noodzakelijk. Hierdoor kunnen ze patiënten vinden en hen de juiste behandeling geven."