Jan Kruis tekent samen met de lokale bevolking van Mozambique

Jan Kruis tekende de serie Jan, Jans en de kinderen bijna 30 jaar voor de Libelle. De strip over een oer-Hollands gezin was deels gebaseerd op zijn eigen familie. Van de reeks verschenen tientallen albums, die in grote getale werden verkocht.

Voor het goede doel

Jan Kruis bracht een bezoek aan ons werk in Mozambique en Suriname en verwerkte zijn ervaringen in twee albums

In 1999 ging Kruis met pensioen. Hij verkocht de rechten van Jan, Jans en de kinderen aan Studio Jan Kruis, die de strip voortzette. Wel behield Kruis zelf de rechten om zijn werk in te zetten voor een goed doel. Dat werd de Leprastichting. Daarmee kunnen wij altijd gebruik blijven maken van Jan, Jans en de kinderen. Een unieke en zeer waardevolle nalatenschap.

Vanaf 2001 was Jan Kruis als ambassadeur bij de Leprastichting betrokken. In die rol bracht hij een bezoek aan ons werk in Mozambique en Suriname. Hij verwerkte zijn ervaringen in 2 albums voor de Leprastichting. Daarin kwam het bekende stripgezin in aanraking met de gevolgen van lepra. De prachtige strips werden door zijn lezers en fans zeer enthousiast ontvangen.

Jan Kruis samen met een Mozambikaanse vrouw met lepra
Jan Kruis in Mozambique voor de Leprastichting.
Jan Kruis bij een gezondheidspost in Mozambique

Jan Kruis: “Met eigen ogen heb ik in Mozambique en Suriname gezien welk leed lepra kan veroorzaken. Deze bijna vergeten ziekte maakt nog steeds veel slachtoffers. Maar ik heb ook gezien hoe dat voorkomen kan worden. Als leprapatiënten op tijd worden opgespoord en medicijnen krijgen, kunnen ze volledig genezen, zonder dat ze gehandicapt raken aan handen of voeten. Daar zorgt de Leprastichting voor.”

Jan Kruis in Mozamique
Jan Kruis tekent samen met de lokale bevolking en haalt inspiratie op voor zijn strips voor de Leprastichting.
Jan Kruis tekent de Rode Kater in Mozambique

Haakpatronen

Jan Kruis’ sympathie voor mensen met lepra zal nog heel lang voortleven

Naast de 2 speciale albums voor de Leprastichting, stelde Jan Kruis ook het bekende stripgezin beschikbaar om door te vertalen in haakpatronen. Vier jaar lang haakten enthousiaste hakers door heel Nederland op Wereldlepradag figuurtjes uit Jan, Jans en de kinderen ten bate van de Leprastichting.

Jan Kruis is voor de Leprastichting heel belangrijk geweest. In de stripalbums zal zijn sympathie voor mensen met lepra nog lang voortleven. Wij zullen in zijn geest zijn levenswerk voortzetten.

De stripalbums en haakpatronen worden nog verkocht via het Jan Kruis Museum in Orvelte. Het historisch perspectief speelt een rol bij de vormgeving en teksten van de albums. Sommige denkbeelden en illustraties zouden we nu anders weergeven. Echter, gezien het succes van de albums, de betrokkenheid van Jan bij leprapatiënten en zijn gave om het thema lepra toegankelijker te maken voor een groot publiek steunen ons in de strijd tegen lepra.

Dochter Andrea Kruis treedt in zijn voetsporen

Vijf maanden na het overlijden van Jan Kruis trad dochter Andrea Kruis in zijn voetsporen. Voor het MAX-programma Wie Maakt Het Verschil?  bezocht ze twee leprakolonies in India. Vooral de ontmoetingen met leprapatiënten die door hun familie verstoten zijn, raakten haar.

Andrea Kruis: “Mijn vader omschreef lepra als aantasting van de menselijke waardigheid. Eigenlijk heb ik daar niets aan toe te voegen. Het is voor ons haast niet voor te stellen dat je broer, zus, vader of moeder zegt ‘ga weg jij, we willen niks met je te maken hebben’ omdat je een ziekte hebt. De mensen die hierin het verschil maken, zijn al die mensen van de Leprastichting die zich met hart en ziel inzetten voor mensen met lepra.”

Andrea ontmoet Manu. Ze is verstoten en woont al jaren in de leprakolonie.

Andrea Kruis tekent zelf ook strips. Net als haar vader nam ze haar tekenspullen mee op reis. Ze verwerkte haar ervaringen in een animatie over lepra en het werk van de Leprastichting. In de hoofdrol spelen hartsvriendinnen Fransje en Marie uit Vijftien en een ½, de Nederlandse stripreeks van Andrea Kruis.

Een kleurrijk en vrolijk Jan Kruis Museum!

Op 22 mei is in het monumentendorp Orvelte het Jan Kruis Museum feestelijk geopend. In het museum is een expositiewand gewijd aan zijn werk als ambassadeur. Zo kunt u de films over zijn reizen bekijken, ziet u de originele illustraties en kunt u samen met uw kind op de foto met de ‘Je-weet-wel-kater’. Kinderen kunnen zelf hun creatieve talenten botvieren aan de tekentafel in de winkel van het museum. Lees meer over het Jan Kruis museum.

Een wereld zonder lepra…een haalbaar doel!

Wilt u ook meehelpen om lepra de wereld uit te krijgen? Niet alleen tijdens uw leven, maar ook als u er niet meer bent? Dan kunt ervoor kiezen om de Leprastichting op te nemen in uw testament. Zo kunnen wij ons blijven inzetten voor de strijd tegen lepra. Een wereld zonder lepra! Het moet. En het kan.

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden? Vraag dan onze gratis brochure of een vrijblijvend persoonlijk gesprek aan.