Ontmoetingen met leprapatiënten

Tijdens haar reis bezocht Andrea Kruis twee leprakolonies in Delhi. Vooral de ontmoetingen met leprapatiënten die door hun familie verstoten zijn, raakten haar.

Andrea Kruis: “Mijn vader omschreef lepra als aantasting van de menselijke waardigheid. Eigenlijk heb ik daar niets aan toe te voegen. Het is voor ons haast niet voor te stellen dat je broer, zus, vader of moeder zegt ‘ga weg jij, we willen niks met je te maken hebben’ omdat je een ziekte hebt. De mensen die hierin het verschil maken, zijn al die mensen van de Leprastichting die zich met hart en ziel inzetten voor mensen met lepra.”

Met de hand getekende animatie

Andrea Kruis tekent zelf ook strips. Net als haar vader nam ze haar tekenspullen mee op reis. Ze verwerkte haar ervaringen in een animatie over lepra en het werk van de Leprastichting. In de hoofdrol spelen hartsvriendinnen Fransje en Marie uit Vijftien en een ½, de Nederlandse stripreeks van Andrea Kruis.