De Leprastichting werft inderdaad donateurs aan de deur en op straat. We werven doordeweeks tot 21:00 uur en op zaterdag tot 20:00 uur

Waar werft de Leprastichting?

In week 16 van 2024 werft de Leprastichting in Deventer, Apeldoorn, Harderwijk en Montferland.

In week 15 van 2024 werft de Leprastichting in Raalte, Zwolle, Apeldoorn, Brummen, Doetinchem, Lelystad, Olst-Wijhe, Dinkelland en Montferland.

Op de website geefgerust.nl kunt u zelf makkelijk bekijken of wij bij u in de buurt werven.

Corona protocol Huis-aan-huiswerving:
In 2020 stelden we het Coronaprotocol op waarin richtlijnen en afspraken gericht op huis-aan-huis werving waren opgenomen. Na iedere persconferentie werden de richtlijnen besproken en waar mogelijk/nodig aangepast.

Tijdens de persconferentie op 15 februari 2022 kondigde minister Kuipers aan de maatregelen in fases te versoepelen. Vanaf 25 februari heeft de overheid afscheid genomen van de meeste coronamaatregelen. Aangezien ook de verplichte 1,5 meter afstand is vervallen, is vanaf deze datum het Coronaprotocol voor huis-aan-huis werving ook vervallen.

Dit houdt het volgende in:
– Er is geen actief protocol meer omtrent werving in coronatijden. Met uitzondering van het contactloos ondertekenen: dat blijven we doen.
– Wij blijven de adviezen van de overheid volgen en naleven. Zoals het regelmatig wassen van de handen, hoesten en niezen in de elleboog en het testen bij klachten.

Hoe wordt mijn donatie besteed?

Met uw donatie zorgt u ervoor dat we leprapatiënten zo vroeg mogelijk kunnen opsporen, behandelen en helpen met revalideren. Van iedere euro die u doneert, besteden wij € 0,82 aan leprabestrijding. Vorig jaar hebben we o.a. dankzij de steun van onze donateurs wereldwijd 15.177 nieuwe patiënten opgespoord en behandeld.

Hoe weet ik of de wervers echt van de Leprastichting zijn?

Onze wervers zijn gekleed in een donkergrijze jas of poloshirt en/of een oranje hesje met het logo van de Leprastichting op hun linkerborst. Ook hebben ze altijd een identificatiekaart bij zich en een pasje met ons logo.

Nemen jullie wervers contact geld aan?
Nee. Onze wervers vragen niet om contant geld en nemen dit ook niet aan. Ze vragen alleen om een machtiging, structureel of éénmalig. Alleen als u donateur wordt, vraagt onze werver u om de volgende gegevens: Naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, e-mail, bedrag, bankrekeningnummer (IBAN) en uw handtekening. De werver gebruikt een digitale tablet (een soort grote telefoon) waar deze gegevens worden ingevuld.

Deze informatie heeft de Leprastichting nodig voor uw bank zodat uw incasso aan het einde van de maand, rond de 27e, geïncasseerd kan worden.

U kunt gerust zijn, alleen het met u afgesproken bedrag wordt afgeschreven.

Hoe weet ik nou of het allemaal wel klopt?
Als u donateur bent geworden en alle gegevens in de tablet zijn gezet, ontvangt u dezelfde dag nog een e-mail met als bijlage een bevestiging van hetgeen dat met u is afgesproken. De bevestiging per e-mail is voor u het bewijs dat alles correct is verlopen en dat u inderdaad een werver van de Leprastichting heeft gesproken en donateur van de Leprastichting bent geworden. PS Het kan zijn dat de e-mail in het mapje met ongewenste (junk) e-mail terecht komt.

Ik ben donateur geworden en nu ben ik ook weer gebeld door jullie, klopt dat wel?
Dat klopt inderdaad. Binnen een paar dagen wordt u door ons gebeld om u persoonlijk te bedanken voor uw steun. Want we zijn erg blij dat u donateur bent geworden. Ook bij deze: dank u wel! Tevens vragen wij u in het gesprek hoe u het gesprek met de werver heeft ervaren, of alle gegevens kloppen en natuurlijk horen we graag van u waarom u donateur bent geworden.

Hoe kan ik mijn donatie wijzigen of stopzetten?
Wilt u uw donatie wijzigen of stopzetten? Dat zouden we echt heel erg jammer vinden! Om ons werk te blijven doen, zijn we afhankelijk van mensen zoals u.

Kijk hier hoe u uw donatie kunt wijzigen of stopzetten.

Vragen, opmerkingen of klachten?
De Leprastichting hecht grote waarde aan de kwaliteit van de werving. Als u vragen, opmerkingen of klachten heeft over het werven van donateurs aan de deur of de desbetreffende werver, laat u ons dat dan alstublieft weten. We nemen elke reactie serieus! U kunt ons bellen op 020-5950500 of mailen via info@leprastichting.nl. Het is handig als u de datum en locatie van het gesprek vermeldt. Vraag de werver eventueel om de identificatiekaart of het pasje van de Leprastichting en noteert u de naam van de werver en het ID-nummer.

Kijkt u hier voor onze klachtenprocedure.