Studenten in het veld header

Studenten in het veld

Van tijd tot tijd gaan er leerlingen en studenten het veld in om onderzoek voor de Leprastichting uit te voeren of ze vertrekken voor een fondsenwervingsproject. Gedurende hun stage- of projectperiode houden ze een blog bij over hun bevindingen en belevenissen. Volg de studenten op de voet. Lees hier alle studenten in het veld blogs!

Onderzoeksstages

Wetenschappelijk onderzoek is een vitaal onderdeel van ons wereldwijde leprawerk. Wij baseren al ons werk op wetenschappelijk bewezen inzichten en dragen actief bij aan nieuw wetenschappelijk onderzoek. Ook zetten wij onderzoeksstudenten in voor het doen van veldonderzoek in de landen waar lepra heerst.

Durf Jij Mee reizen

Leerlingen van het Calvijn Vreewijk en het Comenius College bezoeken lepradorpen en ziekenhuizen in landen waar lepra heerst. Ze maken kennis met leprapatiënten en helpen hun met dagelijkse bezigheden. Ook krijgen de leerlingen de medische kant van lepra te zien. Beide scholen gaan voor elke reis volop in actie om geld bij elkaar te brengen voor leprabestrijding.

banner studenten 2017

Blogs: Studenten in het veld 2017

Vijf studenten gaan via de Leprastichting een onderzoeksstage lopen in een land waar lepra heerst. Ze doen veldonderzoek in India, Brazilië en Indonesië. Gedurende hun stageperiode houden ze een blog bij over hun bevindingen en belevenissen. Lees hun blogs >>

Durf jij mee 2016 banner

Blogs: Durf Jij Mee 2016

Het is zover: Durf Jij Mee reis 2016! Een groep leerlingen van het Calvijn Vreewijk in Rotterdam en het Comenius College in Capelle aan den IJssel zijn in Vietnam en bezoeken daar een lepradorp en een lepraziekenhuis. Lees hun blogs >>

Verhaal broers raphael

Blogs: Positie Indiase vrouwen in leprakolonies

Hallo, wij zijn Anouk de Boer en Sigrid Hilgen, vijfdejaars geneeskundestudent aan de universiteit van Utrecht. Samen gaan wij voor onderzoeksstage voor de Leprastichting naar een leprakolonie in Patna, India. Lees verder >>

Studenten in het veld 2016 banner

Blogs: Studenten in het veld 2016

Veertien studenten lopen via de Leprastichting een onderzoeksstage in een land waar lepra heerst. Ze doen veldonderzoek in onder andere Nepal, Indonesië, Mozambique en Colombia. Lees hun blogs >>

Alle studenten in het veld blogupdates!

Rossana5banner

GRUPEV and Community Health Workers in Brazil

Blog Rossana: 'Two groups supported my research in the field and provided their knowledge and experience to improve our results on Hansen's disease patients.' Lees verder >>

Shana3 banner

‘Er is nog steeds veel gebrek aan leprakennis’

Blog Shana: 'Ondanks de lepracampagnes, self-care groups en LepClips weten toch nog veel mensen niet waar ze hulp kunnen krijgen en dat medicatie voor lepra gratis is.' Lees verder >>

Kimriek6 banner

Geen toekomst voor lepra

Blog Kimriek: 'In Oost-Java is lepra een beruchte ziekte. Het brengt angst en onzekerheid met zich mee. Terwijl het voor ons in Nederland zo ver weg kan voelen.' Lees verder >>

Kimriek2 banner

‘Gebiedsspecifiek onderzoek is belangrijk’

Blog Kimriek: 'De percepties in West-Java en Oost-Java zijn gewoonweg niet hetzelfde. Heel bijzonder dat de Leprastichting daar oog voor heeft en ruimte voor biedt om daar grondig onderzoek naar te doen.' Lees verder >>

Aranka5 banner

‘Ik heb 370 mensen gesproken over hun leprakennis’

Eindblog Aranka: 'Één van de grootste uitdagingen tijdens mijn onderzoek was om vrouwen te vinden en hun te mogen vragen naar hun ideeën over lepra en leprapatiënten.' Lees verder >>

Aranka2 banner

'Door gebrek aan leprakennis werd ze te laat geholpen’

Blog Aranka: 'Toen haar ziekte verergerde is ze dit advies blijven volgen, ondanks dat ze ook misvormingen aan haar handen, voeten en gezicht ontwikkelde.' Lees verder >>

Kimriek5 banner

‘Veel mensen denken dat lepra een erfelijke ziekte is’

Blog Kimriek: 'Hij was verontwaardigd, want lepra komt in geen enkele bloedlijn van zijn familieleden voor. Dus het kan niet zo zijn dat zijn zoon deze ‘erfelijke ziekte’ heeft.' Lees verder >>

Shana2 banner

‘We hebben ruim 40 kilo fruit gehaald en uitgedeeld’

Blog Shana: 'Namasté lieve lezers, hier volgt weer een update van mijn werkzaamheden en avonturen in India. Ik zit inmiddels een maand in Banares, India, en het is super gaaf hier!' Lees verder >>

Joyce6 banner

Onderzoek om leefsituatie leprapatiënten te verbeteren

Eindblog Joyce: 'Uit mijn onderzoek blijkt dat de test (vragenlijst) die ik ging valideren in Brazilië toepasbaar en betrouwbaar is om stigma in de gemeenschap naar leprapatiënten te meten.' Lees verder >>

Shana banner PHCs

Primary Health Centers en leprakolonies in India

Blog Shana: 'Voor mijn onderzoek ga ik 5 verschillende dorpjes bezoeken. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, hebben wij verschillende Primary Health Centers (PHCs) in de Chandauli district bezocht.' Lees verder >>

Rosanna4 banner

Visit to former leprosy colony Mirueira General Hospital

Blog Rossana: 'During the 50s and 60s the hospital had up to 500 Hansen’s disease patients. Sometimes complete families arrived there to be hospitalized.' Lees verder >>

Blog update de vrouwen van patna

De vrouwen van Patna

Blog Sigrid: 'In de stad Patna in het noordoosten van India sprak ik met tien vrouwen wier levens sterk zijn beïnvloed door lepra. Ze deelden hun veelbewogen en aangrijpende levensverhalen.' Lees verder >>

Joyce5 banner

'Zonder de wijkverpleegsters, geen onderzoek’

Blog Joyce: 'Dat de wijkverpleegsters zich zo inzetten vond ik bewonderingswaardig. Ze hielpen me graag met mijn onderzoek en ik werd door sommigen zelfs ‘hun dochter’ en ‘haar prinses’ genoemd.' Lees verder >>

Blog update Neeru

‘Vijf jaar geleden ontwikkelde zij de eerste symptomen’

Blog Sigrid: 'De impact van de ziekte op haar leven is enorm. Ze heeft moeten stoppen met school omdat ze zowel door haar klasgenoten als door haar leraren niet langer werd geaccepteerd.' Lees verder >>

Shana5 banner

‘Slechts het topje van de ijsberg gezien’

Shana eindblog: 'Ik ben de leprastichting enorm dankbaar voor deze unieke en geweldige kans. Keep up the good work NLR!' Lees verder >>

Blog update onbehandeld

‘Onbehandeld is lepra echt een invaliderende ziekte’

Blog Sigrid: 'Naast het ziekenhuis ligt nog een kleine kolonie. We spraken met een aantal jongeren van 16-17 jaar oud.' Lees verder >>

Rosanna3 banner

Basic human rights for Hansen’s disease patients

Blog Rossana: 'The MORHAN organization fights for the Human Rights of people affected by leprosy and their families with several projects since 1981 in Brazil and since 2007 in the state of Pernambuco.' Lees verder >>

Blog update bewoners van leprakolonie

De bewoners van Ram Nagar leprakolonie

Blog Sigrid: 'We zijn er de afgelopen week dagelijks geweest om met een tolk interviews af te nemen. De verhalen van de mensen maken veel indruk op me.' Lees verder >>

Joyce4 banner

Zou je een kamer verhuren aan een ex-leprapatiënt?

Blog Joyce: 'Al snel blijkt dat de mensen die de ziekte niet echt goed kennen minder willend zijn om bijvoorbeeld een kamer te verhuren aan iemand die lepra heeft gehad.' Lees verder >>

Verhaal malti schoenen

Dankzij speciale MCR-schoenen betere ondersteuning

Blog Anouk: 'Zo vertelt Malti dat ze voorheen bij het lopen veel pijn had in haar voeten. Deze pijn is verminderd nu ze via de NLR elke 6 maanden nieuwe MCR-schoenen krijgt waarvan de zolen zijn gemaakt van Micro Cellular Rubber.' Lees verder >>

Shana4 banner

‘Lepra ashrams vangen verbannen leprapatiënten op’

Blog Shana: 'We zijn langs de grootste lepra ashram (tehuis) in Varanasi geweest om te kijken hoe de mensen daar leven.' Lees verder >>

Blog Anouk update

Indrukwekkend: verhalen van leprapatiënten

Blog Anouk: 'Ik heb veel geleerd over het ontdekken en behandelen van lepra, maar wat me het meest zal bijblijven zijn de verhalen van de leprapatiënten.' Lees verder >>

Joyce2 banner

'Ze draagt altijd lange mouwen als ze naar buiten gaat’

Blog Joyce: 'In 2008 werd bij Maria de diagnose vastgesteld. Ze had toen al verschillende vlekjes op haar knie en het gevoel in haar handen was verminderd' Lees verder >>

Verhaal levens in leprakolonie

Levens in leprakolonies

Blog Anouk: 'Sommige vrouwen vertelden schrijnende verhalen over hoe ze na de lepradiagnose verlaten werden door hun familie en ze door het ziekenhuis uitgehuwelijkt werden.' Lees verder >>

Aranka4 banner

Een ziekte van de huid of voor zondaars?

Blog Aranka: 'Het kan enorm verschillen, zelfs in kleine dorpjes, hoe mensen over lepra en leprapatiënten denken. In één van de meest afgelegen dorpjes die we bezocht hebben, Uruwa, Chakiya (250 inwoners) kwamen we twee uitersten denkbeelden tegen'. Lees verder >>

Verhaal broers raphael

Succesverhaal talentvolle broers door onderwijs ondersteuning

Blog Anouk: 'De broers wonen al hun hele leven in deze leprakolonie omdat zowel hun vader als moeder lepra hebben gehad.' Lees verder >>