Leprastichting

eprastichting-corona-lepra

De enorme impact van het coronavirus op leprapatiënten

Lees over het coronavirus

"In de uitgestrekte plattelandsgebieden kun je fluiten naar IC-bedden"

We doen wat we kunnen om de extra kwetsbare leprapatiënten te beschermen. Daarbij hebben we uw hulp nodig.

Leprastichting en het coronavirus

Het coronavirus heeft een enorme impact op mensenlevens over de hele wereld. Met name kwetsbare doelgroepen, zoals leprapatiënten, worden extra hard getroffen. De Leprastichting werkt er hard aan om haar werk zo goed mogelijk voort te zetten en de negatieve gevolgen voor leprapatiënten zoveel mogelijk te beperken. Ontdek waarom leprapatiënten extra kwetsbaar zijn, wat de coronacrisis voor hen betekent en wat wij in de verschillende landen doen om hen te helpen. Lees meer over het coronavirus.

Wat leert lepra ons over corona?

Er zijn veel gelijkenissen tussen Covid-19 en lepra. De wijze waarop je besmet wordt met Covid-19 lijkt op die van lepra: door ademhaling, hoesten en niezen. In beide gevallen zijn patiënten al tijdens de incubatietijd besmettelijk, waardoor vroeg opsporen van groot belang is. Kwetsbare groepen hebben een verhoogd risico om besmet te raken en sociale isolatie ontstaat in beide gevallen door angst en onwetendheid.

Ontdek wat lepra ons leert over kwetsbare groepen.

Stuur een kaartje

Voor leprapatiënten zijn de gevolgen van Covid-19 extra groot. Samen kunnen we de wereld echt een stukje beter maken. Steun deze mensen en hun zorgverleners door een (gratis) kaartje te sturen.

Stuur ook een kaartje

parallellen lepra corona

De verrassende parallellen tussen deze coronatijd en de Gouden Eeuw

Ook in de Gouden Eeuw hielden besmettelijke ziekten huis. Historicus en museumdirecteur Ad Geerdink ziet in de reactie daarop ‘verrassende’ parallellen met deze coronatijd en de aanpak van lepra in Hoorn in de zeventiende eeuw.

Lees hier over de vijf overeenkomsten tussen corona en lepra in de zeventiende eeuw.

Blog: "Het lijkt wel of ik lepra heb"

“Een vriendin bleef een paar dagen thuis, koorts, keelpijn en hoestbuien. Vrienden en familie hielden de adem in: zou het corona zijn?”

Dat het op het moment moeilijke en uitdagende tijden zijn, is duidelijk. Jan van Berkel, directeur van de Leprastichting, vertelt in zijn blog over hoe we bij de Leprastichting omgaan met corona. Lees het blog van Jan.

Wat kan lepra ons leren over corona?

Opsporen. Behandelen. Revalideren.

Sinds 1967 werken we aan een wereld zonder lepra en uitsluiting als gevolg van handicaps. Dat doen we door vroege opsporing, behandeling en revalidatie van leprapatiënten, zodat ze weer gewoon kunnen deelnemen aan de maatschappij.

Elke dag zetten we een stap dichter bij een lepravrije wereld.

1. 1985

550.224 patiënten

2. 1995

529.376 patiënten

3. 2005

296.499 patiënten

4. 2017

210.671 patiënten

5. Vandaag
    Ons doel

Een wereld zonder lepra en uitsluiting als gevolg van handicaps

Dit hebben we het afgelopen jaar bereikt.

48.176

Nieuwe leprapatiënten werden gediagnosticeerd en behandeld

54.699

Directe contacten van nieuwe leprapatiënten werden preventief behandeld

7.165

Gezondheidsmedewerkers en lokale vrijwilligers
 werden getraind

1.675

Kinderen uit leprakolonies ontvingen financiële steun om naar school te kunnen gaan

Het verhaal van Punnilal

Punnilal roept respect bij je op. Ondanks de vele tegenslagen heeft hij een ongelooflijke veerkracht. Zijn familie liet hem in de steek omdat hij lepra had. Op jonge leeftijd is hij enorm gediscrimineerd en uitgescholden. Toch heeft hij, ondanks alles, zijn eigenwaarde behouden. Lees meer over het verhaal van Punnilal.

“Lepra kan de wereld uit. Als ik een steentje kan bijdragen, doe ik dit graag”

Wil en haar dochter Lotte werkten allebei in de gezondheidszorg en kregen veel met vaccinaties en het voorkomen van ziektes te maken. Het feit dat nog veel mensen onnodig lijden door lepra, lichamelijk maar ook psychisch door angst en uitsluiting, deed haar besluiten om donateur te worden. Lees meer over het verhaal van Will Ottens.

Succesvolle revalidatie en re-integratieprojecten in Brazilië

Al jaren zet de Leprastichting zelfzorgroepen op, die succesvolle revalidatie en re-integratieprojecten starten om patiënten te helpen met revalideren. Hoopgevende initiatieven die een eigen inkomen weer mogelijk maken en zelfvertrouwen geven. Lees meer over de activiteiten van een zelfzorggroep in Brazilië.

Help mee. Doe wat u kunt.

Meehelpen in de strijd tegen lepra is voor iedereen mogelijk. Elke donatie maakt een groot verschil voor de toekomst van leprapatiënten.

• € 15

Met dit bedrag zorgt u ervoor dat we één leprapatiënt kunnen opsporen en testen

• € 35

U helpt één leprapatiënt te genezen en stopt de besmetting

• € 50

Met dit bedrag helpt u één leprapatiënt te revalideren

Doneer
Bekijk alle manieren waarop u kunt doneren

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief of volg ons op social media.