Leprastichting

Zoek mee naar Ansubai vind een leprakind

“Ik voel me verraden en afgewezen. Dat doet zoveel pijn van binnen”

Geeft u kinderen als Ansubai weer een eerlijke toekomst?

Help mee

Wat weet u over lepra?

De Leprastichting heeft een onafhankelijk onderzoeksbureau opdracht gegeven om na te gaan wat Nederlanders weten over lepra en wat de misvattingen kunnen zijn om deze ziekte te bestrijden.

Bekijk hier het antwoord op bovengestelde vraag of lees meer over de onderzoeksresultaten

Opsporen. Behandelen. Revalideren.

Sinds 1967 werken we aan een wereld zonder lepra en uitsluiting als gevolg van handicaps. Dat doen we door vroege opsporing, behandeling en revalidatie van leprapatiënten, zodat ze weer gewoon kunnen deelnemen aan de maatschappij.

Elke dag zetten we een stap dichter bij een lepravrije wereld.

1. 1985

550.224 patiënten

2. 1995

529.376 patiënten

3. 2005

296.499 patiënten

4. 2017

210.671 patiënten

5. Vandaag
    Ons doel

Een wereld zonder lepra en uitsluiting als gevolg van handicaps

Dit hebben we het afgelopen jaar bereikt.

48.176

Nieuwe leprapatiënten werden gediagnosticeerd en behandeld

54.699

Directe contacten van nieuwe leprapatiënten werden preventief behandeld

7.165

Gezondheidsmedewerkers en lokale vrijwilligers
 werden getraind

1.675

Kinderen uit leprakolonies ontvingen financiële steun om naar school te kunnen gaan

Zoek mee naar Ansubai

Ansubai is 15. En is een leprakind. Daarom wordt ze uitgesloten, gepest en mag ze niet naar school uit angst voor besmetting.
Zoek mee naar Ansubai om haar weer een eerlijke toekomst te geven.

Dr. Udeng kan de strijd op Java niet in zijn eentje winnen

Het grootste probleem dat dr. Udeng ervaart, is het hardnekkige bijgeloof dat lepra een vloek is. “Wanneer ik van dorp naar dorp trek, vertel ik zoveel mogelijk mensen dat lepra een besmettelijke ziekte is en dat deze gemakkelijk te genezen is met medicijnen. En dat het zeer belangrijk is dat we er vroeg bij zijn om te voorkomen dat mensen ernstige lichamelijke verminkingen oplopen door de ziekte.” Lees meer over de strijd van dr. Udeng.

“Ik heb altijd al ontwikkelingshulp willen doen”

Sipke van Belle heeft voor de Leprastichting 3,5 jaar als arts in Nigeria gewerkt. Eind jaren zeventig was dat een heel avontuur voor een gezin met drie kleine kinderen. “Ach, je bent jong en je doet wat. Met mijn vrouw en drie kleine kinderen vertrok ik naar Nigeria. We wisten niets van Nigeria.” Lees meer over het verhaal van Sipke van Belle >>

Nieuw zelfzorgproject op het platteland van India

Al jaren zet de Leprastichting zelfzorgroepen op om patiënten te helpen met revalideren. Het zelf leren verzorgen van de wonden kan verdere verminking voorkomen en zelfredzaamheid is belangrijk om stap voor stap weer deel te gaan nemen aan de maatschappij. De saamhorigheid in een zelfzorggroep geeft de deelnemers veel steun. In India zijn inmiddels 577 zelfzorgroepen opgericht. Lees meer over het zelfzorgproject.

Hulpverleners geraakt door verhaal van leprapatiënt Uswatun

In maart kwamen professionele gezondheidswerkers op West-Java bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en kennis te delen over leprabestrijding. Door het persoonlijke verhaal van Uswatun kregen de hulpverleners meer begrip voor wat lepra met iemand doet en hoe zij kunnen helpen om stigmatisering te voorkomen. Uswatun vertelt..

Help mee. Doe wat u kunt.

Meehelpen in de strijd tegen lepra is voor iedereen mogelijk. Elke donatie maakt een groot verschil voor de toekomst van leprapatiënten.

• € 15

Opsporen van 1 leprapatiënt

• € 35

Behandelen en genezen van 1 leprapatiënt

• € 50

Revalideren van 1 leprapatiënt in een zelfzorggroep

Doneer
Bekijk alle manieren waarop u kunt doneren

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief of volg ons op social media.