Bezoek van het leprabestrijdingsteam

Landbouwer Pradeep Kumar woont samen met zijn vrouw, kinderen en schoonouders in een klein dorp in India. Op een dag kregen alle families in het dorp bezoek van het leprabestrijdingsteam, dat de dorpsbewoners preventief onderzocht op symptomen van lepra. Ook de familie Kumar werd gecontroleerd. Aangezien de gevoelloze plekken op de huid van Pradeep lijken op de symptomen van lepra, werd hij direct doorgestuurd naar een ziekenhuis.

Lepra geheim houden

Na een uitgebreid onderzoek ontving Pradeep de diagnose: hij had lepra en moest gelijk beginnen met de medicijnkuur van een jaar. Uit angst voor verstoting en uitsluiting, vertelde hij niemand over zijn lepra. Zelfs zijn familie durfde hij in eerste instantie niet in te lichten. Hij zorgde ervoor dat zijn medicijnkuur voor hen verborgen bleef.

Op een dag werd Pradeep’s geheim hem te veel. Hij raapte al zijn moed bij elkaar en vertelde zijn familie over zijn lepra. Helaas werd zijn angst direct bevestigd. Zijn familieleden waren bang en dachten dat lepra een straf van God was. Pradeep werd dringend verzocht om er buiten hun huishouden met niemand over te spreken.

Zijn familieleden waren bang en dachten dat lepra een straf van God was

leprapatiënt india
Landbouwer Pradeep aan het werk
leprapatiënt india

Een nieuwe werkelijkheid

Een aantal dagen later kregen alle families in het dorp bezoek van het onderzoeksteam Stop Leprabesmetting! van Leprastichting India. Pradeep was bang dat zijn ziekte uit zou komen en dat alle dorpsbewoners hem zouden vermijden en discrimineren. Het onderzoeksteam stelde Pradeep echter gerust. Zijn ziekte zou volledig verdwijnen zodra hij de medicijnkuur had voltooid. Ook vertelden ze hem dat de ziekte niks te maken had met een straf van God, maar veroorzaakt wordt door een bacterie. Door deze informatie verdwenen Pradeep’s angsten en durfde hij eindelijk weer zichzelf te zijn.

Bewustwording rondom lepra

Hij realiseerde zich het belang van goede voorlichting en besloot dat hij zijn steentje wilde bijdragen aan leprabestrijding.

Pradeep neemt nu zelf ook actief deel aan bijeenkomsten, om mensen bewust te maken van lepra. Pradeep: “Bewustwording is een belangrijke stap bij de bestrijding van lepra en helpt discriminatie voorkomen. Ik ben Leprastichting India hier erg dankbaar voor”.