Umesh samen met zijn familie

Stap 1 . Wat wilt u in uw testament?
Bepaal eerst wat er in het testament moet komen. Bedenk of u nog specifieke wensen heeft. Wilt u bijvoorbeeld schenken aan een goed doel? Dan kunt u dit opnemen in uw testament. Over dit bedrag hoeft geen erfbelasting betaald te worden. Zijn er kinderen en kleinkinderen? Bedenk dan hoe u deze wilt nalaten. En wat gebeurt er met het huis of levensverzekeringen als u die in bezit heeft? Wellicht heeft u tijdens uw leven schenkingen gedaan. Deze moeten in mindering worden gebracht op de erfenis.

Stap 2. Kiest u voor een erfstelling of een legaat?
Bij een erfstelling wordt het nettobedrag van de nalatenschap onder de erfgenamen verdeeld. Bij een legaat laat u juist een vast geldbedrag of (on)roerend goed na. Een combinatie van erfstelling en legaat kan ook. Een notaris kan hier in adviseren.

Stap 3. Kiest u een executeur?
Heeft u al iemand op het oog die uw nalatenschap straks afhandelt? Dat kan een goede vriend of familielid zijn. Ook de Leprastichting kan het executeurschap voor u verzorgen.
Neem in dat geval contact met ons op zodat we uw wensen kunnen bespreken.
De executeur wordt in het testament vastgelegd.

Stap 4. Welke notaris?
Alleen een notaris is bevoegd om een testament op te stellen. Dit kan een notaris in de buurt zijn. Maar het is ook mogelijk om online een testament op te stellen. Bijvoorbeeld via nutestament.nl Daarna maakt u een afspraak bij uw notaris om uw testament te ondertekenen.

Stap 5.   Het testament
Zodra de notaris alles heeft vastgelegd in een testament en het document naar wens is wordt het ondertekend. De notaris bewaart het origineel en registreert het testament bij het Centraal Testamentregister. Hiermee worden eventuele vorige testamenten overschreven. Door de registratie is uw testament altijd te achterhalen. Natuurlijk ontvangt u een kopie.

Barry Jager

Hebt u nog vragen?

Mijn naam is Barry Jager. Voor meer informatie over nalaten kunt u contact opnemen met mij. Ik beantwoord graag al uw vragen en neem alle tijd voor u. Dit kan telefonisch. Ook kan ik thuis bij u langskomen. Neemt u gerust contact met mij op via 020-595 05 31 of b.jager@leprastichting.nl

• Hoe kan ik nalaten aan de Leprastichting

Alle mogelijkheden voor nalaten aan de Leprastichting op een rijtje.

Hoe kunt u nalaten
  • Vraag gratis brochure aan

Wilt u meer informatie over nalaten aan de Leprastichting? Vraag dan onze gratis brochure of een vrijblijvend persoonlijk gesprek aan.

Meer informatie aanvragen
  • Donateurs aan het woord

Waarom nalaten? Verhalen van donateurs.

Lees de verhalen