Wereldlepradag

Nog steeds krijgen elk jaar 200.000 mensen de diagnose lepra. Vroege opsporing is zeer belangrijk, want een te late behandeling zorgt voor ernstige lichamelijke klachten, zoals handicaps en blindheid. Ook psychisch heeft de diagnose lepra grote gevolgen. Door discriminatie, uitsluiting en verlies van waardigheid hebben veel leprapatiënten last van mentale problemen.

Gelukkig gloort er hoop aan de horizon. Lepra is inmiddels te genezen met een antibioticakuur. Door (vroege) behandeling van leprapatiënten en ook door hun naaste contacten preventief medicatie te geven, kunnen we voorkomen dat de leprabacterie nog langer doorgegeven wordt. Zo maken we een eind aan nieuwe besmettingen en werken we toe naar ons ultieme doel; een wereld zonder lepra in 2040.

Mahatma gandhi

Wereldlepradag: strijden voor een wereld zonder lepra in de geest van Gandhi

“Vandaag zouden we lachen om iemand die de hand van een melaatse niet durft aan te raken. Arme man!Raoul Follereau

Bij de naam Parchure Shastri gaan ongetwijfeld niet veel bellen rinkelen. Toch is deze, in 1945 overleden Indiase leprapatiënt, van groot belang geweest voor wereldwijde leprabestrijding.

Ook Hans van der Plas, voorzitter én speler van het burgemeesterselftal, doet een oproep voor Wereldlepradag

Helpt u mee een einde te maken aan lepra?

Ja, ik help mee aan een wereld zonder lepra

Bedrag

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuws en informatie over acties of volg ons op social media.