LPEP Coordinator Srijana geeft medicatie
LPEP coordinator Srijana Adhikari in het veld
LPEP Coordinator Srijana Adhikari onderzoekt een vrouw op symptomen van lepra

Ik ben blij dat we mensen nu ook preventief kunnen behandelen

LPEP-coördinator, Srijana Adhikari

Samen met de Nepalese overheid vecht de Leprastichting voor een gelijkwaardige plek in de samenleving voor mensen die te maken hebben met lepra. De ziekte wordt vaak gezien als een straf van God, het gevolg van slechte daden of als een erfelijke ziekte. Ook is de omgeving bang voor het oplopen van de ziekte. Daarom worden patiënten buitengesloten door hun gemeenschappen en families en soms zelfs verstoten.

Door de ziekte vroegtijdig op het spoor te komen en door zelfzorggroepen waar patiënten leren hun wonden te behandelen, worden de lichamelijke gevolgen van lepra zo veel mogelijk beperkt. Zo kunnen patiënten mee blijven doen. Wanneer lichamelijke gevolgen toch blijvend zijn, helpen we patiënten op te komen voor hun rechten en een nieuw bestaan op te bouwen. Bijvoorbeeld met behulp van microkredieten.

Help mee aan een Nepal zonder lepra

Iedereen kan meehelpen in de strijd tegen lepra. Want elke donatie maakt écht een verschil. Helpt u ook mee?

Wat hebben we bereikt in Nepal?

Onze behaalde resultaten van het afgelopen jaar

Nieuwe leprapatiënten opgespoord en behandeld

Gezondheidsmedewerkers en lokale vrijwilligers getraind

Door lepra getroffen personen gingen er financieel en sociaal op vooruit

Directe contacten van nieuwe leprapatiënten werden preventief behandeld

Bekijk alles
Uitdelen medicatie tegen lepra

LPEP: Preventieve behandeling van contacten

Directe contacten van een leprapatiënt hebben 60% minder kans om zelf lepra te ontwikkelen wanneer zij een eenmalige dosis van het antibioticum rifampicine innemen.

Help mee. Doe wat u kunt.

Meehelpen in de strijd tegen lepra is voor iedereen mogelijk. Elke donatie maakt een groot verschil voor de toekomst van leprapatiënten.

• € 15

Met dit bedrag zorgt u ervoor dat we één leprapatiënt kunnen opsporen en testen

• € 35

U helpt één leprapatiënt te genezen en stopt de besmetting