Dorpshoofd Baumase

We varen op een boot in de Bandazee naar het eiland en komen daar in aanraking met het dorpshoofd Melky Baumase. We hebben zijn toestemming nodig voordat uw team de inwoners van zijn dorp kan onderzoeken op verschijnselen die kunnen duiden op lepra. Deze zeer invloedrijke man beweert dat er in zijn dorp geen lepra is. Dat het wondermiddel Sopi, een alcoholisch gestookt wondermiddel ervoor zorgt dat als er een ziekte opduikt deze verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Kuur van antibiotica

We laten hem de foto’s zien van de eerste symptomen van lepra. En we vertellen dat deze mensen eenvoudig te genezen zijn met een zesmaandelijkse kuur van antibiotica. Dit zorgt ervoor dat er bij het dorpshoofd een lichtje gaat branden. Even later komt hij terug met zijn neef die dezelfde symptomen heeft als die op de foto’s vertoont werden. We onderzoeken zijn neef en deze heeft inderdaad lepra. Hij krijgt antibioticapillen en we schrijven hem een behandelplan voor.

Complimenten

Maar we geven nog iets wat heel belangrijk is: we geven Melky Baumase de complimenten voor zijn opmerkingsgave. Zonder hem was het slecht afgelopen met zijn neef. We vertellen hem dat als hij zijn kennis overbrengt op de eilandbewoners hij nog veel meer mensen kan redden en een nog groter aanzien zal verwerven.

Dorpshoofd Baumase heeft een medicijn tegen alle ziektes zegt hij
Nog zoveel afgelegen eilanden te gaan…

Uw advies is niet aan dovemansoren gericht. Het gaat inmiddels heel erg goed met de leprabestrijding op Selaru. Maar u begrijpt nu, deze manier van werken is tijdrovend. Er zijn talloze andere eilanden met hun eigen gewoonten zoals Selaru, nog veel meer dorpjes zoals Lingat die allemaal bezocht moeten worden en nog veel meer dorpshoofden die overtuigd moeten worden zoals in dit waargebeurde verhaal.

Welbesteed

Ik ben blij dat u door het lezen van dit verhaal ons team vergezeld hebt op reis naar een klein eiland in de Bandazee. Ik hoop dat u het met mij eens bent dat iedere euro die aan de Leprastichting wordt gedoneerd om dit werk mogelijk te maken ongelooflijk welbesteed is. Uw donatie maakt letterlijk en figuurlijk het verschil in iemands leven.

De komende tijd willen we nog tachtig andere afgelegen dorpen op eenzelfde manier benaderen. Ik hoop dat u wilt helpen. Met € 15 kunnen we een leprapatiënt opsporen en voor nog eens € 35 kunnen we een patiënt genezen en voorkomen dat andere mensen worden besmet. Als u een ander bedrag wilt geven, laat u dan inspireren door onderstaande giftsuggesties. Dank u wel!

Met vriendelijke groet

Jan van Berkel
directeur

Helpt u mee?

Helpt u mee?

Bedrag

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuws en informatie over acties of volg ons op social media.