Succesvolle programma ‘Ready4PEP’ aanbevolen door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)
Onderzoek heeft aangetoond dat het screenen van naaste contacten en het geven van een eenmalige dosis rifampicine (antibiotica, SDR-PEP) de verspreiding van lepra en de ernstige gevolgen hiervan tegengaat. Nigeria en Mozambique nemen meer dan 20% van de nieuwe leprapatiënten voor hun rekening. Verschillende samenwerkingspartners startten begin verleden jaar de voorbereidingen van dit programma. Nu is de volgende stap aangebroken: de distributie van de medicijnen in Nigeria. Mozambique zal snel volgen.

Internationaal de handen ineenslaan
Ready4PEP, zoals het project heet, is een mooi voorbeeld van internationale samenwerking tussen Goede Doelen die zich inzetten voor de bestrijding van lepra en tuberculose. Het project wordt gecoördineerd door de Leprastichting en LTR Nigeria in nauwe samenwerking met de German Leprosy and and Tubercolosis Relief Association (GLRA)en de Leprosy Mission Nigeria (TLMN) en nationale gezondheidsorganisaties.

Nu is er hoop. Lepra kan slopend en misvormend zijn, maar lepra is te genezen en nu zelfs te voorkomen.

Succesfactoren
Tijdig opsporen, risicogebieden in kaart brengen en het trainen van gezondheidswerkers om lepra te herkennen en medicijnen te verstrekken aan de naaste contacten van geregistreerde leprapatiënten zijn doorslaggevend voor het succes van het preventieve programma dat zoveel mogelijk wordt afgestemd op de verschillende sociaal-culturele en economische omstandigheden van de verschillende regio’s. “Dit project toont aan dat lokale interventie van wezenlijk belang is en dat we allemaal belanghebbenden zijn om lepra de wereld uit te helpen. Samen kunnen we echt zorgen voor een wereld zonder lepra” aldus Dr. Suleiman Abdullahi, medisch adviseur van LTR Nigeria.

Lees meer over het internationale programma Ready4PEP (Engels)