Lepra is letterlijk en figuurlijk een zenuwslopende ziekte die, als ze niet behandeld wordt, mensen verminkt en in een sociaal isolement plaatst. De afgelopen jaren is goede vooruitgang geboekt met de behandeling van lepra, maar tot nu toe was het niet mogelijk om leprabesmetting te stoppen. Door recente innovaties is het nu wel mogelijk om wereldwijd een einde aan lepra te maken.

Wereldwijd een einde aan lepra

In het Droomfondsproject werkt de Leprastichting de komende vijf jaar in India, Indonesië en Brazilië aan vroege opsporing van lepra en preventieve behandeling van mensen in de omgeving van de leprapatiënten die het meeste risico op besmetting lopen. Daarnaast wordt met het project overtuigend bewijs verzameld voor de werking van deze nieuwe aanpak, zodat deze vervolgens wereldwijd kan worden opgeschaald en toegepast na afloop van de projectperiode.

In het project worden 600.000 mensen preventief behandeld en zal het aantal nieuwe besmettingen in de projectgebieden naar verwachting dalen met 50%. Het doel is dat na verdere opschaling en implementatie van deze methode, ook in andere landen, het aantal nieuwe leprapatiënten in 2030 wereldwijd met 90% afgenomen zal zijn.

Directeur Jan van Berkel: “Wij zijn de 2,8 miljoen deelnemers van de Nationale Postcode Loterij ontzettend dankbaar. Zij maken het mogelijk dat de Leprastichting de komende jaren lepra écht de wereld uit kan helpen. Zo kunnen we voorkomen dat lepra alsmaar weer levens verwoest door handicaps en sociale uitsluiting. Dit project gaat enorm veel leed voorkomen.”