De organisatie met de naam PKPSS is weliswaar klein, maar heeft al veel kunnen betekenen voor ex-leprapatiënten. Doordat zij als groep dagelijks discriminatie ervaren, is het voor hen vaak lastig om een passende baan te vinden. Door te helpen met een opleiding en door contacten te leggen met bedrijven, kunnen veel obstakels worden weggenomen, verwacht het duo.

Dhr. Andi, zelf ex-leprapatiënt, is voorzitter is van de organisatie. Hij werkt al jarenlang als parkeerwacht, zoals veel van de voormalig leprapatiënten in de buurt van Makassar. Andi: “vroeger wilden mensen juist graag hun brommer laten bewaken door iemand die lepra had (gehad), omdat dan niemand de brommer durfde te stelen”. De fooi die hij kreeg als beloning werd gewoon op de grond gegooid. Heel triest, maar tegenwoordig is de discriminatie gelukkig al veel minder, zegt Andi. Voor anderen, vooral jongeren, wil hij graag een toekomst met beter werk en zonder discriminatie.

Voorbeeld voor anderen
Mursalim, die ook lepra had vroeger, heeft zichzelf weten te scholen in computers en internet, waardoor hij nu een voorbeeld is voor anderen. Hij heeft een eigen internetwinkeltje, waar hij  gratis computerles geeft aan iedereen die het wil leren; alleen voor internetgebruik hoeft er betaald te worden. Ook heeft hij inmiddels een handige database opgezet voor de organisatie, met daarin alle (ex-) leprapatiënten uit de buurt die ook graag opgeleid willen worden om daarmee hun kans op werk te vergroten. Zo weet de organisatie precies wie er geholpen willen worden en wat deze mensen willen en al kunnen.

Belangrijke stap
Het is geen gemakkelijke taak die ze zichzelf hebben gesteld. Toch hebben ze hun eerste succes al geboekt. Andi: “Met advies en financiële steun van de Leprastichting in Indonesië hebben we voor elkaar gekregen dat 11 ex-leprapatiënten, die pas geleden zonder reden ontslagen waren, weer werden aangenomen. Ook zijn we met 30 bedrijven in de buurt in gesprek om ex-leprapatiënten niet langer te discrimineren maar hen juist actief aan te nemen. Daar zijn we bijzonder trots op”. Maar er is meer goed nieuws. Het trainingscentrum van de provinciale overheid geeft inmiddels speciale beroepstrainingen voor voormalig leprapatiënten; zij kunnen nu bijvoorbeeld computerles krijgen, les in grafisch ontwerpen, of een opleiding volgen om als brommermonteur aan de slag te kunnen. Mursalim: “dit is een hele belangrijke stap, omdat deze groep mensen door hun positie in de samenleving vaak geen opleiding hebben kunnen volgen.”

Meer waardigheid door werk
Nu Andi en Mursalim steeds meer bedrijven overtuigen om deze mensen daadwerkelijk aan te nemen, begint het balletje steeds harder te rollen. Andi: “het hebben van werk is zó ontzettend belangrijk. Zeker voor ex-leprapatiënten die vaak ook last hebben van een gebrek aan zelfvertrouwen. Met het hebben van werk, krijgen ze ook weer hun waardigheid terug”. Sinds het begin van dit jaar hebben ze al 3 mensen aan een baan kunnen helpen, maar hun doelstelling voor dit jaar is om minstens 20 mensen aan het werk te krijgen. “We zijn nog lang niet klaar dus”,  aldus de twee enthousiaste heren.