‘Door mijn opleiding bij de Leprastichting begon ik in te zien dat leprapatiënten niet alleen fysieke genezing nodig hebben. Er zijn nog veel meer problemen waarmee ze mee te maken krijgen.

Als ze bijvoorbeeld niet meer hun oude werk kunnen blijven doen, ligt armoede op de loer. Daarom willen we een situatie creëren waarin deze mensen weer in staat zijn om te werken. Ze moeten weer opgenomen worden in de samenleving, zonder dat ze gediscrimineerd worden.

Na interne training leid ik nu projecten in de districten Ile en Lugela in Mozambique, waarbij we ex-leprapatiënten helpen terugkeren in de samenleving. Ik zet inclusieve zelfzorggroepen op en help de leden daarvan om op te komen voor hun rechten, zowel binnen hun gemeenschappen als bij lokale overheden. We willen meer van die zelfhulpgroepen opzetten. Iedere keer weer merk ik dat die aanpak werkt. Ik weet zeker dat we die aanpak op meer plekken met groot succes kunnen toepassen.’