Een diploma halen is belangrijk, maar herinneringen maken is dat ook. Het draait allemaal om balans.

Wie is Matz?
Ik ben 22 jaar, woon in Amsterdam en heb net mijn studie bedrijfskunde afgerond aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik ben fan van autosporten, voornamelijk Formule 1 vind ik leuk om te volgen, vanwege de strategie en spanning die deze races met zich meebrengen. Verder hou ik veel van sporten, vooral fitness en padel. Tot slot heb ik veel interesse in horloges, vooral collectoritems, die ik graag verzamel en bestudeer.

Hoe kwam je bij de Leprastichting terecht?
Eerlijk gezegd ‘per toeval’. Ik was niet op zoek naar een specifieke organisatie maar een bedrijf waar ik mijn ideale afstudeeropdracht kon uitvoeren. De bemiddeling verliep via een studentenbureau. Als extra wens had ik een voorkeur voor een kleinere organisatie. Eerder had ik al diverse stages gelopen bij grote en meer commerciële organisaties. Ik wilde nu wat anders. Zij kwamen met de Leprastichting. Dat had ik niet verwacht, ik wist ook niet veel van leprabestrijding af. Ik heb bij het bureau verder nagevraagd en wat zij vertelden sprak mij erg aan. Zo ben ik hier terecht gekomen.

Wat was je opdracht?
Ik deed onderzoek naar hoe wij data en kennis over leprabestrijding op een goede en efficiënte manier internationaal kunnen uitwisselen. De Leprastichting in Nederland werkt met verschillende alliantiekantoren in Brazilië, India, Indonesië, Mozambique en Nepal. Het project heet Knowledge, Management and Collaboration (KMC) en is een onderzoek in internationaal verband. Allereerst heb ik de huidige kennismanagementsystemen geanalyseerd, waarna er een programma van eisen is opgesteld voor de gewenste toekomstige situatie. Daarnaast zijn er factoren vastgesteld die daarbij bepalend zijn, zo zullen bijvoorbeeld de ICT-faciliteiten niet in alle landen hetzelfde zijn. Het was erg interessant om met de diverse landen te spreken. Omdat de Leprastichting een kleinere organisatie is, zit je ook direct met directeuren in overleg. Dat vond ik heel bijzonder.

Wat bracht de Leprastichting jou?
Veel, naast het kunnen uitvoeren van de voor mij ideale afstudeeropdracht, werkte ik ook met externe adviseurs. Als stagiaire krijg je niet vaak begeleiding van professionals binnen én buiten de organisatie. Het gaf mij motivatie voor een volgende opleiding: Management Consulting. Daar ga ik binnenkort mee beginnen maar blijf hier zeker nog tot februari. Als kwaliteitsmedewerker help ik om audits voor te bereiden voor de nieuwe ISO-certificering. Kwaliteitsmanagement past ook goed bij mijn opleiding. Zo heb ik nu een serieuze baan naast de eerdere studentenbaantjes die ik heb gehad. Er wordt echt iets gedaan met mijn bevindingen, dat is niet bij alle stageplekken het geval.

Welk misverstand wil je wegnemen?
Voor sommige jongeren is het woord ‘stichting’ misschien niet altijd aantrekkelijk. In combinatie met internationale hulpverlening lijkt het misschien weinig dynamisch. Dat is zeker niet het geval. Bij de naam non-profit of NGO heb je al een andere associatie. Dat zou beter passen, want er wordt hier veel werk verzet met enthousiaste collega’s.

Zou je de Leprastichting adviseren voor een stageplek?
Zeker. Je krijgt hier alle ruimte om jezelf te ontwikkelen. Met goede én toegankelijke begeleiding. De band met mijn collega’s was persoonlijk en daarmee ook erg gezellig. Zo organiseerde mijn stagebegeleider/manager een klein feestje toen hij hoorde dat ik mijn scriptieverdediging met succes had afgerond. Daarnaast was er alle begrip dat ik nog een week er tussenuit moest om me voor te bereiden op een herkansing die ik nog moest doen. Die persoonlijke betrokkenheid en begrip zijn fijn. De sfeer is erg leuk, net als de verschillende medewerkers. Er lopen hier meer studenten stage, dat zegt ook wel wat. Tijdens bijeenkomsten en evenementen zoek je elkaar in het begin wat sneller op.

Ik kreeg bij de start een presentatie over de ziekte lepra. Wat het is, waar en hoe vaak het nog voorkomt en wat de Leprastichting doet aan leprabestrijding. Je weet dan direct voor wat voor organisatie je werkt en dat geeft direct een gevoel van betrokkenheid. Je werkt bij een internationale organisatie waar ook veel in het Engels wordt geschreven en gesproken. In het begin moet je daar natuurlijk wel even aan wennen maar het is ook een uitgelezen kans om je Engels te verbeteren. Als je een vacature ziet, zeg ik doen!