Linda werkte de afgelopen 15 jaar bij Amref Flying Doctors en daarvoor had ze diverse management- en directiefuncties in het bedrijfsleven. Vandaag, op haar eerste officiële werkdag bij de Leprastichting, spreken we haar over haar ambities, haar carrière, de Leprastichting en over haar visie op de leprabestrijding. Met een frisse blik en overduidelijk enthousiasme beantwoordt ze onze vragen.

“Wat voor mij echt heel belangrijk is, is dat lepra te voorkomen is.

Linda, wat motiveerde je om bij de Leprastichting te gaan werken?

“Wat voor mij echt heel belangrijk is, is dat lepra te voorkomen is. En dat we in de toekomst een definitief einde kunnen maken aan lepra. Dat is een helder, concreet en haalbaar doel. Niet alleen voor de mensen die er dagelijks persoonlijk mee te maken hebben, zoals leprapatiënten en hun families, maar ook voor de mensen die zich inzetten voor een oplossing zoals gezondheidswerkers, onderzoekers, donateurs, artsen, bedrijven, fondsenwervers, overheden en de gezondheidsorganisaties in de landen waar wij werken.”

Je begon je carrière in het bedrijfsleven. Wat maakte dat je overstapte naar de goede doelen sector?

Ik ben in Afrika geboren, in Nederland opgegroeid en heb later inderdaad bij internationale commerciële organisaties gewerkt. Op een gegeven moment wilde ik die werkervaring graag inzetten in de maatschappelijke sector. Om de wereld in de toekomst, door mijn werk, wat beter achter te laten. Liefst voor mensen die het niet zo goed getroffen hebben als wij hier.

Sinds die overstap vind ik het geweldig om samen te werken met de bevlogen mensen in deze sector. Ik herken de doelgerichtheid uit het bedrijfsleven, en ik zie de passie en drive die een maatschappelijk doel bij mensen losmaakt. Die combinatie maakt het werken bij een goed doel voor mij ontzettend boeiend. Daarnaast geeft het mij ook veel voldoening om iets voor andere mensen te kunnen betekenen.”

Je hebt eerder een aantal jaren bij Amref Flying Doctors gewerkt. Is er een ervaring die je specifiek is bijgebleven?

Heel wat ervaringen! Tijdens mijn bezoeken aan Afrika was ik altijd erg onder de indruk van de ontmoetingen met zorgverleners. Artsen, verpleegkundigen en gezondheidsvrijwilligers die onder uitdagende omstandigheden en met veel passie en professionaliteit hun beroep uitoefenen en zorgen voor vooruitgang in hun land.

Grote indruk heeft ook de Keniaanse Nice Nailantei op mij gemaakt, een collega die als kind van huis wegvluchtte om meisjesbesnijdenis te ontlopen. Zij werd later voorvechtster op dat gebied en voorkwam de besnijdenis van duizenden meisjes. Ook zorgde ze voor aanpassing van de wet en van eeuwenoude tradities. Mensen zoals Nice Nailantei inspireren mij enorm.

Wat wil je graag bereiken bij de Leprastichting?
“Ik wil graag samen met het professionele en gedreven team aan de slag om onze missie te bereiken: een wereld zonder lepra. Door de plannen en doelstellingen die gemaakt zijn te realiseren. En door de vele donateurs en donoren betrokken te houden bij ons werk en bij onze resultaten.

Daarnaast wil ik aandacht blijven vragen bij het publiek en de politiek; om duidelijk te maken dat lepra nog steeds niet de wereld uit is, maar dat dit wel bereikbaar is, in our lifetime! En natuurlijk wil ik goed blijven samenwerken met alle betrokken organisaties wereldwijd, om samen de concrete resultaten te kunnen boeken die nodig zijn.”

Wat vind je belangrijk als directeur, wat drijft jou?

“Daar kan ik heel kort over zijn: Mensen, resultaten en voortuitgang.”

Hoe belangrijk is de steun van donateurs voor de Leprastichting?
“Heel erg belangrijk! Zonder de financiële bijdragen, maar ook de betrokkenheid van onze donateurs, mensen die andere mensen willen helpen, kunnen wij ons werk niet doen. Zij steunen ons en moedigen ons aan om ons werk te blijven doen, ook onder uitdagende omstandigheden. Daarom vinden we het ook erg belangrijk om te horen wat onze donateurs vinden van ons werk, van onze resultaten en ook welke vragen ze er over hebben. Op die manier kunnen we echt samenwerken aan een wereld zonder lepra.

Geloof je dat we lepra de wereld uit kunnen helpen? Dat er ooit een wereld zal zijn zonder lepra?

​“Absoluut. We boeken vooruitgang; de cijfers gaan langzaam maar zeker de goede kant op. Het is nu vooral een kwestie van doorgaan en doorzetten. Een medische doorbraak zoals een vaccin, zoals er nu ook voor Covid-19 is, zal hier zeker bij helpen. Dus daar wordt hard aan gewerkt. Vergeet niet dat het in veel landen al gelukt is, om lepra te elimineren. Soms lang geleden maar ook recenter. Dus ja, ik geloof zeker dat het mogelijk is en dat het ook realistisch is om daar naar te streven.”

Zijn er verder nog dingen die je over jezelf kwijt wilt?

Ik heb zelf twee dochters en het is een feest om ze volwassen te zien worden. Zij kunnen dat doen in goede gezondheid, en met veel kansen en mogelijkheden. Dat zou ik voor alle jonge mensen en hun ouders in de wereld wensen.