Mevrouw Lammers: “een onderwijzer uit het dorp is 61 jaar geleden met deze actie gestart, nadat hij terugkwam uit Indonesië. De leprapatiënten die hij daar ontmoette, raakten hem diep. Terug in Nederland wilde hij daarom graag iets voor hen doen. Hij begon oud papier in te zamelen in het dorp en zo is het eigenlijk allemaal begonnen”.

‘We doen het samen’
“Wat ik zo bijzonder vind, is dat alle trekkers die we gebruiken van boeren uit het dorp komen. We doen het dus echt samen. Op een gegeven moment ben ik bij de organisatie betrokken geraakt, omdat wij ook een trekker en wagen beschikbaar stelden. En van het een kwam het ander. Inmiddels heb ik de coördinatie helemaal overgenomen. Elke laatste zaterdag van de maand komen alle vrijwilligers uit het dorp bij mij koffiedrinken voordat ze beginnen. Nu met corona zitten ze in de garage. Dat is natuurlijk minder gezellig maar zo kunnen we wel de actie voortzetten”.

Een steentje bijdragen
Ze vult aan: “het is zwaar werk hoor, voor de mannen. Op een zaterdag halen ze wel 6 a 7 ton aan papier op. Twee containers helemaal vol. Die worden vervolgens gewogen, en naar gewicht wordt het bedrag aan mij uitbetaald. Een derde van de opbrengst gaat naar de basisschool in het dorp. En twee derde maak ik over naar de Leprastichting. Zo dragen wij, als dorp, ook ons steentje bij. Het is zo’n vreselijke ziekte!”

Wilt u ook in actie komen voor de Leprastichting? Kijk dan hier voor de mogelijkheden!