Een wereld zonder lepra. Het kan!

Lepra is eenvoudig te genezen. Zodra we een leprapatiënt hebben kunnen opsporen, is lepra makkelijk te behandelen. Maar in landen waar lepra voorkomt, bemoeilijken vooroordelen, onwetendheid en haat het opsporen en behandelen van de ziekte. Patiënten en hun gezinnen worden uitgesloten en verbergen zich uit schaamte. Zelfs als ze al genezen zijn.

De 3 grootste misvattingen over lepra

Vroege opsporing cruciaal. Zo helpen we lepra de wereld uit

Elke twee minuten krijgt iemand lepra. Bij tijdige opsporing kan een lepra-patiënt genezen en kunnen ernstige verminkingen worden voorkomen.

Tijdige opsporing is onze grootste uitdaging. Gemiddeld duurt het 2 tot 5 jaar voordat de symptomen van lepra zichtbaar zijn. Zo kan iemand de bacterie jarenlang ongemerkt bij zich dragen en de omgeving besmetten. Als een patiënt gevonden is, is hij door de behandeling binnen een paar dagen geen besmettingsgevaar meer. De naaste omgeving behandelen we preventief. Zo kunnen we de keten van besmetting doorbreken.

Lepra vroegtijdig opsporen

Wat weten Nederlanders over lepra?

Uit recent onderzoek, uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van de Leprastichting, blijkt dat Nederlanders vrij weinig over lepra weten. Bekijk via onderstaande link alle resultaten van het onderzoek.

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuws en informatie over acties of volg ons op social media.