Yomeddine

Als zeer jong kind werd Beshay door zijn vader achtergelaten in een leprakolonie, midden in de woestijn van Egypte, om nooit meer terug te keren. Wanneer zijn vrouw plotseling overlijdt, beslist hij om op zoek te gaan naar zijn familie. Samen met het weesjongetje Obama uit een nabijgelegen weeshuis en zijn geliefde ezeltje begint hij aan een avontuurlijke reis door de woestijn. Dit is nog geen makkelijke opgaaf: het ezeltje kan de reis nauwelijks volhouden en Beshay’s uiterlijk schrikt veel mensen af. Toch blijven Beshay en Obama positief: ze helpen elkaar door tegenslagen heen en ontdekken hoe ze met een goede dosis hoop, trots en vertrouwen obstakels kunnen overwinnen.

Yomeddine is een vriendelijke roadmovie over een vriendschap tussen twee outcasts, op zoek naar familie en geborgenheid. Dit speelfilmdebuut van de Egyptisch-Oostenrijkse regisseur Abu Bakr Shawky was de enige debuutfilm in competitie tijdens het filmfestival van Cannes 2018.

Bekijk hieronder de trailer van Yomeddine.

Roadmovie yomeddine

Programma en kaartverkoop

Het Movies that Matter Festival 2019 vindt plaats van 22 tot en met 30 maart 2019 in Filmhuis Den Haag en Theater aan het Spui. In totaal worden er rond de 70 spraakmakende films en documentaires over vrede en mensenrechten vertoond. Waaronder de film Yomeddine. De kaartverkoop start op donderdag 7 maart. Online en aan de kassa van Filmhuis Den Haag.

Op zondagmiddag 24 maart is er na afloop van de film een nagesprek met regisseur Abu Bakr Shawky en lepra-arts Liesbeth Mieras van de Leprastichting. Het gesprek wordt geleid door journalist Alwin Helmink.

Ook te zien in lokale filmtheaters

Met Movies that Matter On Tour brengt Movies that Matter de film Yomeddine naar 15 filmtheaters in steden door heel Nederland. Begin maart kunt u op een vaste dag en vast tijdstip de voorpremière van deze festivalfavoriet zien. Klik hier voor data en tijden en de theaterwebsites voor reserveringen.

Film met nagesprek

In de On Tour-steden Hilversum (12 maart), Groningen (12 maart) en Amsterdam (13 maart) is er na afloop van de film Yomeddine een nagesprek over de film en over de ziekte lepra met een medewerker van de Leprastichting.