Door het persoonlijke verhaal van Uswatun kregen de hulpverleners meer begrip voor wat lepra met iemand doet en hoe zij kunnen helpen om discriminatie te voorkomen.

Vertrouwen in de toekomst

Uswatun zat op de basisschool toen bij haar lepra werd geconstateerd. Omdat de ziekte haar uiterlijk aantastte, gingen klasgenoten en vrienden haar mijden. Doordat ze zo open was over haar persoonlijke ervaring met lepra maakte dat veel emoties los. Uswatun vertelde ook dat de hulpverlening háár destijds heel erg heeft geholpen en dat ze daardoor weer geloof in zichzelf kreeg.

Voor hulpverleners zijn deze persoonlijke verhalen belangrijk. Door hier met elkaar over te praten, kunnen we de voorlichting verbeteren. En patiënten helpen hun zelfvertrouwen weer terug te geven. Zoals bij Uswatun, die op haar beurt weer anderen wil helpen.

Het is nu mijn beurt om leprapatiënten te helpen.

Voorlichting over lepra

In 2018 kregen 2.200 hulpverleners in Indonesië een training en 19.000 gemeenschapsleden voorlichting om bekendheid met lepra te verhogen. Door nu ook direct met gezondheidsmedewerkers in gesprek te gaan, worden ook zij zich meer bewust van de gevolgen van discriminatie.