Lepra kan leiden tot lichamelijke handicaps en verlies van spierkracht. Ook hebben veel mensen last van discriminatie. Hierdoor is het voor (ex)leprapatiënten vaak moeilijk hun baan te houden of er een te vinden. In Brazilië zijn er vanuit de zelfzorggroepen succesvolle revalidatie en re-integratieprojecten gestart. Hoopgevende initiatieven die een eigen inkomen weer mogelijk maken en zelfvertrouwen geven.

Lekkernijen die worden gemaakt tijdens de workshop gastronomie

Zoetigheden maken en verkopen

De Leprastichting ondersteunt workshops gastronomie waarbij deelnemers overheerlijke Cassave Brigadeiro (truffels van cassave en suiker), bonbons van cashewnoten, taarten en broodjes leren maken. De workshop gaat verder dan het maken van deze lekkernijen alleen. De deelnemers krijgen ook les in ondernemerschap zodat ze hun eigen creaties kunnen verkopen.

Ik heb veel verschillende gerechten leren maken én leren verkopen. Ik ben de Leprastichting en de mensen van de zelfzorggroep erg dankbaar dat ze me zo hebben geholpen

Na het polijsten en kleuren zien de kralen er prachtig uit!

Een tweede leven

Natuurlijke materialen die je normaliter zou opruimen en wegdoen, krijgen tijdens de workshop ‘sieraden maken’ een tweede leven. Afgevallen bladeren, zaden, hout en bijvoorbeeld kokosnoot veranderen in prachtige sieraden.

De deelnemers van de acht zelfzorggroepen in Rondônia konden tijdens de ‘Rondônia Rural Show’ hun prachtige oorbellen, armbanden en kettingen exposeren en verkopen.

De Leprastichting ondersteunt 24 zelfzorggroepen in Brazilië.