Waar veel mensen denken dat lepra iets is uit lang vervlogen tijden, is de realiteit weerbarstiger. Nog steeds worden elk jaar 200.000 mensen getroffen door deze ziekte. Een ziekte die zowel fysiek als mentaal diepe sporen nalaat bij de mensen die erdoor getroffen worden. Mensen die leven in armoede en een lage weerstand hebben. En dat is onnodig, want inmiddels hebben we de kennis en de middelen om definitief een einde te maken aan nieuwe besmettingen.

Een ziekte met ingrijpende gevolgen
Lepra is een ziekte die wordt overgedragen door een bacterie. Het duurt lang (gemiddeld 2 tot 5 jaar) voordat de eerste verschijnselen zich openbaren. Mensen kunnen daardoor bij intensief contact de bacterie ongemerkt overdragen aan hun naasten. Lepra tast de zenuwen aan, waardoor verlammingen ontstaan en handen en voeten gevoelloos worden. Wordt lepra te laat ontdekt, dan heeft de ziekte ingrijpende gevolgen, zoals blijvende handicaps en soms zelfs amputaties.

Maak écht een verschil
Gelukkig gloort er hoop aan de horizon. Sterker nog, met uw hulp kunnen we lepra definitief de wereld uit helpen. Hoe? De oplossing is eigenlijk verrassend simpel. Door vroegtijdige opsporing en proactieve preventieprogramma’s kunnen we al een einde maken aan nieuwe besmettingen in 2040. Geen nieuwe besmettingen betekent het begin van het einde van lepra. U kunt dus bijdragen aan een heel concreet en haalbaar doel; lepra de wereld uit helpen. Door ons te steunen, kunt u dus echt een
verschil maken

Een wereld zonder lepra. Het moet. En het kan.

Hoe kunt u ons steunen

Gift met belastingvoordeel
Schenken via schenkingsovereenkomst
Fonds op naam