De Leprastichting en de LepraZending zetten zich beiden in voor hetzelfde doel: het snel opsporen en behandelen van leprapatiënten en het helpen van mensen die verminkt zijn en worden verstoten uit de maatschappij. Onze organisaties werken in een aantal landen samen. Zo stemmen wij met elkaar en met lepraorganisaties uit andere landen af wie waar werkt. Daarnaast wisselen we ervaringen en informatie uit over voortgang van de strijd tegen lepra.

Toen wij in 1967 begonnen met ons werk, was de LepraZending overigens nog niet actief in Nederland. The Leprosy Mission uit het Verenigd Koninkrijk heeft pas later een fondsenwervend kantoor opgezet in Nederland, om met name via de kerken geld op te halen voor de projecten van het hoofdkantoor. Inmiddels is dit kantoor volledig zelfstandig, met eigen projecten om lepra te bestrijden. De LepraZending doet dit vanuit een Christelijke inspiratie, terwijl de Leprastichting zich neutraal opstelt ten aanzien van religie of levensfilosofie.