De passie voor het schilderen begon al op de lagere school. Zijn hoofdmeester zag toen al dat de heer Schieving een bijzonder tekentalent had. Net voordat de tweede wereldoorlog uitbrak had hij graag naar de kunstacademie willen gaan, maar dat vonden zijn ouders geen goed idee. Er was volgens hen namelijk geen droog brood in te verdienen. Ze boden hem een alternatief: meehelpen in het boerenbedrijf. Dat zag de heer Schieving echter niet zitten. Hij kreeg een baan als  wever in de Kokosfabriek (kokosmatten) in Genemuiden.

Na WO II werd hij in 1946 als dienstplichtig soldaat voor 3 jaar naar de oorlog in Indonesië gestuurd. Daar heeft hij veel leed gezien van leprapatiënten en dat heeft een enorme indruk op hem gemaakt. Vooral omdat hij zag dat deze mensen hun handen vaak niet goed konden gebruiken als gevolg van de ziekte. Dat was amper voor te stellen voor de heer Schieving die juist graag met z’n handen werkte. Om op zijn manier leprapatiënten te kunnen helpen is hij lange tijd een trouwe donateur geweest van de Leprastichting. En daar zijn we hem heel erg dankbaar voor!

De heer Schieving kreeg op latere leeftijd meer tijd om te schilderen. In het verleden maakte hij nog wel eens pentekeningen en etsen van herinneringen uit Indonesië, maar steeds meer legde hij zich toe op het schilderen van bloemen, Hollandse taferelen en landschappen. Ook kreeg hij regelmatig opdrachten van particulieren om van een foto een mooi schilderij te maken.

Al met al is er nu een prachtige collectie te koop via onderstaande link waarvan, zoals eerder vermeld, een groot deel van de opbrengst naar de Leprastichting gaat. Hartelijk dank daarvoor!

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuws en informatie over acties of volg ons op social media.