Wil: “Als verpleegkundige wilde ik graag in de tropen werken, maar het is er nooit van gekomen. Met mijn steun aan de Leprastichting maak ik dat een beetje goed. Zo kan ik zieke mensen daar toch helpen. Met name in de strijd tegen lepra.
Lepra wordt veroorzaakt door een bacterie en kan leiden tot verminkingen en blindheid. Omdat de ziekte besmettelijk is, belanden patiënten in een sociaal isolement.
Hartverscheurend vind ik dat.

In Europa is lepra uitgebannen. In delen van Azië, Afrika en Latijns-Amerika komt het nog wel voor. Terwijl wij er alles aan kunnen doen: de medicijnen zijn er om patiënten te genezen en de ziekte bij anderen te voorkomen. Lepra kan en moet de wereld uit.

Ik ben sinds acht jaar donateur van de Leprastichting en heb ze ook in mijn testament opgenomen. Het pand waar ik woon en waarin ik mijn B&B heb, vertegenwoordigt een grote waarde. Wanneer ik kom te overlijden, laat ik meer achter dan mijn dochter nodig heeft. Ik ging bij mezelf na: wie gun ik een deel van mijn nalatenschap? Wie kan het goed gebruiken? Met voldoende geld en samenwerking is lepra wereldwijd te overwinnen. Daarom heb ik voor de Leprastichting gekozen. Via mijn toegift blijf ik ook na mijn dood donateur, alleen betaal ik dan niet meer per maand, maar in één keer. Het geeft mij een goed gevoel dat ik dit bij de notaris heb vastgelegd. Daar komt niets meer tussen.”

Wil Ottens

Is gepensioneerd wijkverpleegkundige en runt een B&B in hartje Amsterdam, waar dochter Lotte in drukke tijden bijspringt. Daarnaast is Wil actief in diverse buurtcommissies.