Cheddu ontdekte de eerste symptomen van lepra 2 jaar geleden toen hij 74 jaar oud was. Nadat de dokter in het ziekenhuis ontdekte dat hij lepra had, discrimineerden de leden van de gemeenschap en zijn familieleden hem en vermeden ze hem. Ze bleven dit doen, zelfs nadat hij ongeveer een jaar medicijnen had gebruikt. Hij voelde zich heel slecht. Hij was bang om nog het dorp in te gaan. Hij raakte daardoor zelfs in een depressie.

Het meest onvergetelijke (negatieve) moment was toen hij zijn zoon bezocht, hij mocht zijn kleinkinderen niet zien uit angst dat hij de ziekte op hen zou overdragen.

Toen hij ziek was zonder dat iedereen wist dat het lepra was, nam iedereen het positief op en behandelde hem goed. Maar toen de mensen in de buurt erachter kwamen dat hij lepra had, begonnen ze hem negatief te bekijken. Ze ontweken hem en sloten hem uit. Toen hij hun huizen bezocht, maakten ze het bed waar hij had gezeten schoon met zeepwater. Hij kreeg het gevoel dat hij aan een vreselijke ziekte leed.

Wat was de rol van de Leprastichting en Man Bahadur?

Man Bahadur en de Leprastichting hebben bewustzijn en kennis over lepra verspreid in zijn familie en in de gemeenschap. Zij hebben ervoor gezorgd dat het stigma en de discriminatie ten opzichte van lepra zijn verdwenen. Daarnaast hebben ze werkgelegenheidsprogramma’s opgezet.

Als Cheddu al het geld in de wereld zou hebben, wat zouden hij dan willen doen/veranderen? Als hij veel geld zou hebben, dan zou hij het sociale stigma veranderen en mensen bewust maken (over lepra).

Gezondheidsmedewerker Man Bahadur Mahara ziet het als zijn missie om mensen te vertellen dat lepra geen straf van de goden is maar een infectieziekte veroorzaakt door een bacterie.

Uw steun aan ons project in Nepal is onmisbaar

Alleen met de steun van loyale donateurs zoals u kunnen wij ervoor zorgen dat discriminatie en uitsluiting als gevolg van eeuwenoude vooroordelen over lepra kunnen worden bestreden. Alvast hartelijk dank namens alle (ex-)leprapatiënten In Nepal

Bedrag