Leden van de zelfzorggroep verzorgen hun wonden

Zelfzorggroepen

Helpt u een zelfzorggroep aan de onmisbare hulpmiddelen?

Al jaren zet de Leprastichting zelfzorggroepen op om leprapatiënten te helpen met revalideren. Vorig jaar hebben we wereldwijd 792 bestaande zelfzorggroepen ondersteund en nog eens 50 nieuwe opgezet. Elke groep telt gemiddeld 20 leden, die 1 of 2 keer per maand samenkomen. Het is een beproefde methode waardoor leprapatiënten (verdere) verminkingen kunnen voorkomen, en stap voor stap weer actief gaan deelnemen aan de maatschappij.

In een zelfzorggroep leren de leden:

• wat de ziekte lepra inhoudt
• hoe ze voor hun lichaam moeten zorgen om (verdere) handicaps te voorkomen
• hoe ze symptomen van lepra bij anderen kunnen herkennen
• hoe ze om kunnen gaan met negatieve vooroordelen over henzelf en discriminatie
• hoe ze kunnen opkomen voor hun rechten
• nieuwe vrienden maken

Wonden aan de voeten verzorgen in waterteiltjes met water
Joaquina verzorgt haar gevoelloze handen
Joaquina verzorgt haar gevoelloze voeten

Eenvoudige hulpmiddelen zijn onmisbaar

Ook u kunt de 20 leden van een zelfzorggroep helpen. Heel simpel. Door geld te doneren voor onmisbare hulpmiddelen. Van een waterteil voor het schoonhouden van de wonden, tot sandalen om gevoelloze voeten te beschermen. Een zonnebril is nodig, omdat door aantasting van de oogspieren de oogleden niet meer goed sluiten. Dat is gevaarlijk omdat er dan stof in kan komen en de ogen kunnen gaan ontsteken. Deze eenvoudige hulpmiddelen zijn voor ons misschien vanzelfsprekend, maar voor mensen met lepra onmisbaar.

Doneer nu

Met uw steun kunnen we voor 1 nieuwe zelfzorggroep 20 waterteilen kopen. Deze kosten in totaal slechts € 30. Ieder ander bedrag dat u wilt doneren, hoger of lager, is zeer welkom. Dank u wel!

Bedrag

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuws en informatie over acties of volg ons op social media.