Dr. Udeng kan de strijd op Java niet in zijn eentje winnen

“Ik heb meer handen nodig”

Het grootste probleem dat dr. Udeng ervaart, is het hardnekkige bijgeloof dat lepra een vloek is. "Veel mensen zien het als een schande die over de familie komt. Wanneer ik van dorp naar dorp trek, vertel ik zoveel mogelijk mensen dat lepra een besmettelijke ziekte is en dat deze gemakkelijk te genezen is met medicijnen. En dat het zeer belangrijk is dat we er vroeg bij zijn om te voorkomen dat mensen ernstige lichamelijke verminkingen oplopen door de ziekte."

Dr. Udeng trekt de vergelijking met het (schijnbaar op Java ook bekende) verhaal van Hansje Brinker.

Soms heb ik het gevoel dat ik tien vingers in de dijk houd, terwijl er om mij heen meer gaten bijkomen. Ik heb meer vingers nodig.

Ondanks Udengs tomeloze energie, moet hij toegeven dat het hem niet in z’n eentje lukt. Java is een groot eiland met veel afgelegen, moeilijk bereikbare dorpen. Hij heeft meer vingers nodig. Meer artsen, meer verplegers. Alleen dan heeft Udeng een kans om de strijd tegen lepra op Java te winnen.

Dr. Udeng komt handen tekort
Hij is de hele dag in de weer om patiënten te helpen

Het zou fantastisch zijn als dr. Udeng hulp krijgt bij zijn gevecht tegen lepra. Dat er meer artsen en vrijwilligers zijn die vechten tegen de hardnekkige beeldvorming dat lepra een vloek is.

West-Java heeft dringend extra lepra-artsen nodig.

Helpt u mee?

Ja, ik help mee met:

Met uw steun kunnen we voor €20,- folders ontwikkelen en drukken. Het trainen van vrijwilligers kost maar €50,-. Daarnaast leiden we artsen op om lepra eerder te herkennen. Zo'n opleiding duurt twee dagen en kost €100,- Welk bedrag u ook doneert, het is zeer welkom. Dank u wel!

Bedrag