Header voorbeeld twee fotos5

Wetenschappelijk onderzoek naar lepra

De Leprastichting is wereldwijd één van de grootste spelers op het gebied van wetenschappelijk onderzoek naar lepra en financiert diverse projecten. De Leprastichting maakt deel uit van de Leprosy Research Initiative (LRI), een onderzoeksinitiatief wat in 2013 is opgericht om onderzoek naar lepra te bevorderen. De LRI financiert projecten binnen 5 onderzoeksprioriteiten. De LRI wordt geadviseerd door een onafhankelijke commissie de Scientific Review Committee (SRC). Nigeria Medisch onderzoekIn het najaar oordeelt de commissie welke ingediende onderzoeksvoorstellen in aanmerking komen voor een financiële bijdrage van de LRI en in het voorjaar wordt de voortgang van de lopende projecten besproken. Bezoek onze speciale wetenschapswebsite leprosyresearch.org voor meer informatie over wetenschappelijk onderzoek naar lepra  en het indienen van projectvoorstellen (Engels).

Praktijkgericht onderzoek naar lepra

We richten ons steeds meer op toegepast onderzoek. De resultaten hiervan zijn vaak direct bruikbaar in de praktijk. Hierdoor kunnen we concrete stappen maken, waar de leprabestrijding op wereldwijde schaal van meeprofiteert.

Digitale bibliotheek

Voor iedereen die op zoek is naar wetenschappelijke publicaties en rapporten over lepra en vergeten tropische ziekten, en daaraan gerelateerde onderwerpen zoals stigma en beperkingen, hebben we Infolep en InfoNTD ontwikkeld. Deze digitale bibliotheken geven toegang tot vakliteratuur voor iedereen die zich bezighoudt met lepra en vergeten tropische ziekten, zoals onderzoekers, studenten, hulpverleners en beleidsmedewerkers.

Infolep

Infolep is dè internationale informatieportaal over lepra. Het portaal biedt toegang tot >26.300 publicaties, waarvan er >4.000 voor iedereen vrij toegankelijk zijn. In 2016 trok Infolep 33.512 unieke bezoekers van over de hele wereld; een toename van veertien procent ten opzichte van 2015. In de zomer van 2016 lanceerden we een nieuwe lay-out van het portaal. De maandelijkse nieuwsbrief met nieuwe publicaties verstuurden we naar 936 abonnees. We handelden ruim tweehonderd aanvragen af voor publicaties en literatuuronzoek. Acht partners ondersteunen Infolep financieel.

Gratis toegankelijk

De ruim 26.300 publicaties zijn voor iedereen gratis toegankelijk. Wil je op de hoogte blijven van specifieke informatie, zoals bijvoorbeeld ‘leprosy and children’ of ‘leprosy in Brazil’, registreer je dan op de Infolep website om je kosteloos te abonneren op een RSS-feed. Van artikelen waarbij alleen de samenvatting wordt weergegeven kun je gratis de gehele tekst opvragen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

InfoNTD

Vanwege de toenemende behoefte aan informatie over aspecten die zogeheten ‘vergeten tropische ziekten’ (in het Engels: neglected tropical diseases) met elkaar gemeen hebben, lanceerden we in mei 2016 een nieuw informatieportaal: InfoNTD. Het portaal zal helpen om lepra binnen het wereldwijde kader van ‘vergeten tropische ziekten’ te plaatsen, en om de uitwisseling van kennis en informatie tussen de verschillende tropische ziekteprogramma’s te bevorderen. Eind 2016 bood het portaal toegang tot ongeveer 2.400 publicaties. Meer dan 1.700 publicaties zijn voor iedereen vrij toegankelijk. InfoNTD trok gemiddeld 550 bezoekers per maand uit dertien landen. 922 mensen zijn lid van de maandelijkse nieuwsbrief. Negen partners ondersteunden InfoNTD financieel en met deskundig advies.

Meer informatie over ons leprawerk

Werkwijze footer

Onze werkwijze >>

Waar zijn we actief footerWaar zijn we actief >>