Header voorbeeld twee fotos5

Wetenschappelijk onderzoek naar lepra

De Leprastichting is wereldwijd één van de grootste spelers op het gebied van wetenschappelijk onderzoek naar lepra en financiert diverse projecten. De Leprastichting maakt deel uit van de Leprosy Research Initiative (LRI), een onderzoeksinitiatief wat in 2013 is opgericht om onderzoek naar lepra te bevorderen. De LRI financiert projecten binnen 5 onderzoeksprioriteiten. De LRI wordt geadviseerd door een onafhankelijke commissie de Scientific Review Committee (SRC). Nigeria Medisch onderzoekIn het najaar oordeelt de commissie welke ingediende onderzoeksvoorstellen in aanmerking komen voor een financiële bijdrage van de LRI en in het voorjaar wordt de voortgang van de lopende projecten besproken. Bezoek onze speciale wetenschapswebsite leprosyresearch.org voor meer informatie over wetenschappelijk onderzoek naar lepra  en het indienen van projectvoorstellen (Engels).

Praktijkgericht onderzoek naar lepra

We richten ons steeds meer op toegepast onderzoek. De resultaten hiervan zijn vaak direct bruikbaar in de praktijk. Hierdoor kunnen we concrete stappen maken, waar de leprabestrijding op wereldwijde schaal van meeprofiteert.

Digitale bibliotheek

Voor iedereen die op zoek is naar wetenschappelijke publicaties en rapporten over lepra en vergeten tropische ziekten, en daaraan gerelateerde onderwerpen zoals stigma en beperkingen, hebben we Infolep en InfoNTD ontwikkeld. Deze digitale bibliotheken geven toegang tot vakliteratuur voor iedereen die zich bezighoudt met lepra en vergeten tropische ziekten, zoals onderzoekers, studenten, hulpverleners en beleidsmedewerkers.

Infolep

Infolep is dè internationale kenniscentrum over lepra. De Infolep portaal biedt toegang tot meer dan 28.500 publicaties over lepra en verwante onderwerpen, incl 9.000 publicaties met een link naar de gratis volle tekst.

Infolep ondersteund wetenschappers, professionals en anderen werkzaam in lepra bij hun dagelijks werk. Met artikelen die niet volledig op internet staan kun je gratis de gehele tekst opvragen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ondersteuning bij literatuuronderzoek is ook mogelijk. In 2018 trok de Infolep website per maand gemiddeld 2.000 unieke bezoekers van over de hele wereld. We handelden ruim tweehonderd aanvrgane af voor publicaties en literatuuronderzoek; De maandelijkse nieuwsbrief met nieuwe publicaties verstuurden we naar 936 abonnees.

Infolep wordt door acht partners financieel ondersteund. Wil je óók op de hoogte blijven van nieuwe publicaties over lepra? Aboneer je dan via de website op de e-mailnieuwsbrief.

Gratis toegankelijk

De ruim 26.300 publicaties zijn voor iedereen gratis toegankelijk. Wil je op de hoogte blijven van specifieke informatie, zoals bijvoorbeeld ‘leprosy and children’ of ‘leprosy in Brazil’, registreer je dan op de Infolep website om je kosteloos te abonneren op een RSS-feed. Van artikelen waarbij alleen de samenvatting wordt weergegeven kun je gratis de gehele tekst opvragen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

InfoNTD

Vanwege de toenemende behoefte aan informatie over aspecten die zogeheten ‘vergeten tropische ziekten’ (in het Engels: neglected tropical diseases) met elkaar gemeen hebben, lanceerden we in mei 2016 een nieuw informatieportaal: InfoNTD. Het portaal zal helpen om lepra binnen het wereldwijde kader van ‘vergeten tropische ziekten’ te plaatsen, en om de uitwisseling van kennis en informatie tussen de verschillende tropische ziekteprogramma’s te bevorderen. Eind 2018 bood het portaal toegang tot ongeveer 3.600 publicaties. Meer dan 2.500 publicaties zijn voor iedereen vrij toegankelijk. InfoNTD trok gemiddeld 1000 bezoekers per maand uit dertien landen. 1017 mensen zijn lid van de maandelijkse nieuwsbrief. Tien partners ondersteunen InfoNTD financieel en met deskundig advies.

Meer informatie over ons leprawerk

Werkwijze footer

Onze werkwijze >>

Waar zijn we actief footerWaar zijn we actief >>