Arts Sadraque Xavier staat voor de ingang van zijn kantoortje
Arts Sadraque Xavier gaat met zijn motor op pad
Art Sadraque Xavier stelt de diagnose lepra bij een vrouw

Het nogal eens lastig om de patiënten te bereiken. Ze wonen vaak heel afgelegen

Lepra-arts Sadraque Xavier

In Mozambique werkt de Leprastichting in de noordelijke provincies Zambézia, Nampula en Niassa. We ondersteunen er de overheid bij het bestrijden van lepra. Zo wordt onze SkinApp door 60 zorgverleners gebruikt om lepra en andere huidaandoeningen op het spoor te komen. Leprapatiënten leren in zelfzorggroepen omgaan met de gevolgen van hun ziekte. En we doorbreken met patiënten samen de sociale uitsluiting als gevolg van lepra of een handicap. Daarnaast brengen we leprapatiënten en hun relaties in kaart. Op deze manier kunnen we patiënten én hun families en gemeenschappen nog beter helpen om de ziekte in de kiem te smoren.

Help mee aan een Mozambique zonder lepra

Iedereen kan meehelpen in de strijd tegen lepra. Want elke donatie maakt écht een verschil. Helpt u ook mee?

Wat hebben we bereikt in Mozambique?

Onze resultaten van het afgelopen jaar

Nieuwe leprapatiënten opgespoord en behandeld

131

Door lepra getroffen personen gingen er financieel en sociaal op vooruit

481

Leprapatiënten werden getraind in zelfzorg om zo verdere verminkingen te voorkomen

121

Gezondheidsmedewerkers en lokale vrijwilligers getraind

Bekijk alles
De SkinApp in gebruik in Mozambique

Lepra vroegtijdig opsporen met de Skin App

Met onze SkinApp kunnen zorgverleners lepra en andere vergeten tropische ziektes vroegtijdig op het spoor komen. Ook als ze zelf weinig kennis van deze ziekten hebben.

Cristina slaat met een stok de bonen uit hun huls

Kennis zaaien over landbouw

Met ons landbouwproject willen we leprapatiënten vaardiger maken in het verbouwen van eten. Met extra kennis over landbouw zorgen zij voor meer en betere voeding. Voor zichzelf en voor hun familie.

Een man helpt een jonger met konzo achterop de fiets

Nazorg verbeteren om handicaps in te perken in noord Mozambique

De Leprastichting heeft het MMDP/DMDI-onderzoek ontwikkeld. We willen hiermee in kaart brengen welke nazorg er op dit moment wordt geboden aan mensen met een handicap als gevolg van lymfatische filariasis, lepra of konzo, en welke zorg zij feitelijk nodig hebben. Wanneer we dit weten, zijn we beter in staat om die nazorg te verlenen en kunnen we medische instanties en de overheid erover adviseren.

Help mee. Doe wat u kunt.

Meehelpen in de strijd tegen lepra is voor iedereen mogelijk. Elke donatie maakt een groot verschil voor de toekomst van leprapatiënten.

• € 15

Met dit bedrag zorgt u ervoor dat we één leprapatiënt kunnen opsporen en testen

• € 35

U helpt één leprapatiënt te genezen en stopt de besmetting