Mozambique

Mozambique juliet en dochters Elk jaar worden er meer dan duizend nieuwe leprapatiënten ontdekt in Mozambique. Met name in de noordelijke provincies Niassa en Nampula komt lepra nog veel voor.

Handicaps voorkomen
De circa 2.500 vrijwillige gezondheidswerkers spelen een belangrijke rol bij het uitvoeren van het leprawerk: zij vinden bijna 60% van alle nieuwe leprapatiënten! Daarnaast helpen we via 100 zelfzorggroepen ex-leprapatiënten om hun gevoelloze handen en voeten goed te verzorgen, zodat verdere handicaps worden voorkomen.

Twee ziekten, één aanpak, meer impact in de provincie Zambezia!

De Leprastichting is sinds medio 2015 actief in Zambezia, Mozambique om hulp te bieden aan zowel mensen met lepra als mensen met de olifantsziekte. Dit doen wij samen met Lepra - een Britse lepraorganisatie die al vijf jaar ervaring heeft met deze gecombineerde aanpak in India en Bangladesh. We werken in vier districten: Ile, Gilé, Lugela en Pebane. Nu we de aanpak van de twee ziekten combineren werken we efficiënter, kunnen we meer dorpsvrijwilligers zoals Alyaro trainen, en bereiken we meer Zambezianen. Vooral de patiënten zelf zijn positief. Daarom willen we dit jaar deze manier van werken ook in de noordelijke provincies Niassa en Nampula uitrollen. Lees meer >>

Resultaten 2017

Mozambique Adine

Zowel lepra als de olifantsziekte zijn ziekten die vaak