Het zelf leren verzorgen van de wonden kan verdere verminking voorkomen en zelfredzaamheid is belangrijk om stap voor stap weer deel te gaan nemen aan de maatschappij. De saamhorigheid in een zelfzorggroep geeft de deelnemers veel steun. In India zijn inmiddels 577 zelfzorgroepen opgericht.

Doel van het project

In zes districten in Bihar en Uttar Pradesh is dit voorjaar een nieuw zelfzorgproject gestart. In India komen in deze deelstaten lepra en lymfatische filariasis (ook wel olifantsziekte genoemd) het meeste voor. Het doel van dit nieuwe project is om de gezondheid van mensen, die door deze ziektes geraakt zijn, te verbeteren en te voorkomen dat verminkingen en handicaps verergeren.

Het zelf leren verzorgen van wonden kan verdere verminking voorkomen

Preventie

In de zes districten krijgen circa 4000 patiënten voorlichting hoe ze het beste hun wonden en handicaps kunnen verzorgen. Ook krijgen ze ondersteunende hulpmiddelen om hun gevoelloze en aangetaste handen, ogen en voeten te beschermen.

Uitbreiden van het aantal zorgverleners

Dankzij het project wordt het aantal zorgverleners uitgebreid. Zij zorgen er immers voor dat de bekendheid met de ziektes wordt verbeterd zodat vroege opsporing mogelijk wordt en handicaps kunnen worden voorkomen.

Kennis waarborgen

Kennis vastleggen en doorgeven is erg belangrijk. Daarom wordt vanuit het project een netwerk van trainers opgebouwd dat patiënten kan onderwijzen op zelfzorg. De eerste training aan een enthousiaste groep van hulpverleners startte april dit jaar in Bihar.

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door Stichting Medische Missie Zusters.

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief of volg ons op social media.