Een meisje wordt op lepra onderzocht
Start met de medicijnkuur
Revalideren na lepra

Opsporen van leprapatiënten

We sporen lepra bij mensen in een zo vroeg mogelijk stadium op

We sporen lepra bij mensen in een zo vroeg mogelijk stadium op, zodat ze zo snel mogelijk met de behandeling kunnen beginnen. Want hoe eerder we een leprapatiënt behandelen, hoe kleiner de kans dat hij iemand anders besmet en zelf een handicap oploopt.

De symptomen van lepra kunnen gemakkelijk over het hoofd worden gezien of worden verward met anderen ziekten. In de landen waar we actief zijn, trainen we zorgverleners in het tijdig herkennen van lepra. Van overheidspersoneel tot artsen, en van verpleegkundigen tot lokale vrijwilligers. Zij geven op hun beurt hun kennis weer door. Daarnaast sturen we opsporingsteams op pad om ook in de meest afgelegen gebieden leprapatiënten op te sporen.

Behandelen en genezen van leprapatiënten

Lepra is volledig te genezen. Zodra we lepra bij een patiënt hebben vastgesteld, krijgt hij van ons direct een cocktail van antibiotica (multi-drug therapie) die gedurende 6 of 12 maanden dagelijks ingenomen moet worden. De medicatie doodt de bacteriën en stopt de infectie. Al na een paar dagen is de leprapatiënt niet meer besmettelijk.

We bieden goede voorlichting en begeleiding bij het volgen van de behandeling

Als de leprapatiënt eenmaal begonnen is aan de antibioticakuur, moet hij deze beslist afmaken. We bieden daarom goede voorlichting en begeleiding bij het volgen van de behandeling. De motivatie van de leprapatiënt staat of valt daarmee. Sommige patiënten hebben tijdens en na de behandeling last van ontstekingsreacties. Deze reacties behandelen we met speciale medicijnen.

Gelito krijgt zijn medicijnen tegen lepra
Gelito start met zijn antibioticakuur

Medische, economische en sociale revalidatie van leprapatiënten

Wordt lepra te laat ontdekt en behandeld, dan heeft de ziekte ingrijpende gevolgen. De leprabacterie tast de zenuwen aan, wat uiteindelijk tot zware verminkingen kan leiden. Deze gevolgen zijn blijvend.

We helpen we bij de medische revalidatie van leprapatiënten met: wondverzorging in zelfzorggroepen, hulpmiddelen (zoals krukken, protheses en rolstoelen) en hersteloperaties.

We doen er alles aan om uitsluiting van leprapatiënten tegen te gaan

Lepra heeft niet alleen lichamelijke gevolgen. Door hun handicaps komen leprapatiënten vaak zonder werk te zitten. Ook worden zij, uit angst voor besmetting, door hun omgeving vaak vermeden of zelfs verstoten. We doen er alles aan om deze uitsluiting tegen te gaan. Zo geven we voorlichting over lepra – aan de patiënten, aan hun familie, aan hun gemeenschap en aan het publiek in het algemeen – om discriminatie rondom de ziekte te voorkomen.

Daarnaast geven we leprapatiënten bijvoorbeeld een microkrediet of een beroepsopleiding, zodat ze weer gewoon kunnen deelnemen aan de maatschappij. Hun zelfredzaamheid draagt ook bij aan de vermindering van discriminatie.

Arts Fabiana geeft een man met lepra uitleg over zelfzorg
Een man met lepra verzorgt zijn handen in een waterteiltje

Wetenschappelijk onderzoek naar doorbraken in leprabestrijding

We financieren wetenschappelijk onderzoek naar doorbraken in leprabestrijding. We zoeken naar innovatieve oplossingen om lepra eerder te herkennen en eerder te behandelen, om zo de verspreiding van de ziekte te kunnen stoppen. De onderzoeksresultaten zijn vaak direct bruikbaar in de praktijk. Hierdoor kunnen we concrete stappen maken, waar de leprabestrijding op wereldwijde schaal profijt van heeft.

We kunnen lepra nu ook preventief behandelen

Zo kunnen we door een baanbrekende nieuwe methode lepra nu ook preventief behandelen. Door familieleden, buren en vrienden van nieuwe leprapatiënten een tablet rifampicine (antibioticum) te laten slikken, hebben zij zestig procent minder kans op het krijgen van lepra.

Een Nepalese familie op het stoepje voor hun huis
Een vrouw heeft donkere vlekken op haar benen
Een eenmalige dosis rifampicine
De werkwijze van de Leprastichting in een infographic

Help mee. Doe wat u kunt.

Meehelpen in de strijd tegen lepra is voor iedereen mogelijk. Elke donatie maakt een groot verschil voor de toekomst van leprapatiënten.

• € 15

Met dit bedrag zorgt u ervoor dat we één leprapatiënt kunnen opsporen en testen

• € 35

U helpt één leprapatiënt te genezen en stopt de besmetting

• € 50

Met dit bedrag helpt u één leprapatiënt te revalideren

Doneer
Bekijk alle manieren waarop u kunt doneren

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuws en informatie over acties of volg ons op social media.