Goede voorlichting voorkomt veel vooroordelen over lepra

Brazilië

Bang voor afwijzing en discriminatie

Hij vertelde niets over zijn lepra aan vrienden, familie en collega’s

Na de diagnose, onderging Arlindo een behandeling van 6 maanden. Hij vertelde hierover niets aan zijn vrienden, familie en collega’s. Niet over de diagnose en ook niet over zijn behandeling. “Het was mijn eigen beslissing. Ik wilde een snelle behandeling, zodat ik spoedig genezen zou zijn en het niet meer kon overdragen aan anderen.”

De schaamte voorbij

Door lepra bespreekbaar te maken, voorkom je veel vooroordelen

Inmiddels kan hij er makkelijker over praten en vertelt hij er regelmatig over op een lokaal radiostation. “Door erover te praten, voorkom je veel vooroordelen over lepra. Media kunnen daar een grote rol in spelen. We hebben daarom ook echt campagnes nodig over lepra, net zoals dat we campagnes hebben tegen drugsgebruik en over dronken achter het stuur zitten”, aldus Arlindo.

arlindo-santos-leprapatiënt-brazilië
Als ambassadeur van het projecttteam ‘Stop leprabesmetting’ werkt Arlido aan bewustwording omtrent lepra
arlindo-santos-leprapatiënt-brazilië

Ambassadeur in de strijd tegen lepra

Nu kan ik een grote rol spelen in bewustwording rondom lepra en daardoor discriminatie voorkomen

Door zijn openheid over lepra in de media, werd hij in 2019 benaderd door het Braziliaanse projecttteam ‘Stop leprabesmetting’ met de vraag of hij een lokale leider wilde worden in de strijd tegen lepra. Zijn antwoord hierop was een volmondig ‘ja’. Een beslissing waar het leprateam nog steeds erg blij mee is. “Doordat Arlindo zelf lepra heeft gehad en de manier waarop hij met de vooroordelen is omgegaan, is hij een perfecte ambassadeur in onze strijd tegen lepra, zegt Nágila Lima, die leiding geeft aan een leprabestrijdingsteam in het veld in Fortaleza.

Ook Arlindo zelf ziet dat hij veel kan betekenen voor de mensen in zijn gemeenschap: ‘Doordat ik zelf leprapatiënt ben geweest, kan ik een grote rol spelen bij de verspreiding van de juiste informatie over lepra en daardoor vooroordelen en discriminatie voorkomen, aldus Arlindo.

Schrijf u in voor de e-mailnieuwsbrief en ontvang nieuws en informatie over acties of volg ons op social media.