Uniek trouwcadeau: 'Iedereen was positief over ons initiatief'

trouwcadeau donateursJaco Tavenier en Nathalie Gerards ontmoetten elkaar in India en zijn al meer dan twintig jaar samen. Afgelopen zomer vond dé grote dag plaats. Ze vierden hun trouwfeest in kleine kring. Aan hun gasten vroegen ze geen cadeau, maar een gift aan de Leprastichting. 'We zijn heel blij met de mooie opbrengst. Iedereen was positief over ons initiatief en deed mee.'

'We hebben elkaar begin jaren negentig in India leren kennen. We zijn daar zelf niet met lepra geconfronteerd, maar het raakt ons erg dat het land de meeste nieuwe lepragevallen ter wereld telt.'

Aangrijpend

'Voor ons was lepra een ziekte die we altijd associeerden met landen die ver weg liggen en arm zijn. Eigenlijk zijn we vooral door berichtgeving in de media in aanraking gekomen met lepra en de gevolgen die de ziekte kan hebben op lange termijn.

Niet alleen de ernstige verminkingen grijpen ons aan, maar ook de grote gevolgen voor het sociale leven van leprapatiënten . Zoals uitgesloten worden van scholing of werk. Er valt nog veel te verbeteren aan de acceptatie van lepra zolang de ziekte nog niet is uitgeroeid.

trouwfeest donateurs

Aandacht voor lepra

Omdat er jaarlijks nog steeds veel nieuwe gevallen van lepra worden ontdekt, hopen we dat de opbrengst van ons trouwfeest kan worden besteed aan vroege opsporing en diagnose. Zeker omdat ziekten als aids, malaria en tuberculose de aandacht nog wel eens afleiden van lepra.'

WIl jij net als Jaco en Nathalie een uniek trouwcadeau geven? Of heb je een ander eventement? Bestel hier een donatiebox van de Leprastichting >>