Nepal water landbouw

Toegang tot water voor landbouw in Nepal

14 september 2017

Nepal water landbouw2Een groot deel van de Nepalese bevolking leeft van de landbouw. Het is zwaar werk. Vooral voor boeren die (door lepra) gehandicapt zijn geraakt. Een stuk land bewerken is voor hen lichamelijk te intensief, ze hebben slecht toegang tot voldoende water, en ze beschikken vaak niet over de infrastructuur die nodig is om het water naar hun akkers te leiden. Hierdoor sneuvelen gewassen, en hebben zij en hun gezinnen dus minder eten.

Water sparen

Samen met een aantal samenwerkingspartners in Nepal maakt de Leprastichting zich sterk om deze boeren een betere toegang tot water voor de landbouw te geven, en om tegelijkertijd het landbouwwerk voor hen minder zwaar te maken. We leerden tachtig boeren met een handicap (door lepra) hoe ze overtollig regenwater kunnen opvangen, opslaan en hergebruiken in droge perioden. Ook lieten we hen zien hoe ze water uit een sloot of rivier kunnen onttrekken. Daarnaast legden we irrigatiekanalen en ondergrondse irrigatiesystemen op hun stukje land aan. Dit alles deden we op vier geselecteerde proeflocaties in de districten Gorkha en Morang, waarbij de nadruk lag op de productie van gewassen die niet veel nodig hebben, maar waar wel veel opbrengst aan zit.

Nepal water landbouw3

Geslaagde oogsten

De boeren hebben inmiddels allerlei groenten op hun land geplant. Met resultaat: de gewassen groeien als kool. Nu de boeren de nieuwe technieken gebruiken kost het landbouwwerk hen minder lichamelijke inspanning. Bovendien kunnen ze nu het hele jaar door gewassen verbouwen, regen of geen regen, en produceren ze meer. Betere oogst, meer eten, meer inkomen, minder kwetsbaar.

Lees meer over projecten in Nepal >>