Header broer interview Anouk

Succesverhaal talentvolle broers door onderwijs ondersteuning

Blog: 'In de Missionary Kolonie in Patna, een stad in het Noordoosten van India, sprak ik met de twee broers Rocky Raphael en Roger Raphael.'

De broers wonen al hun hele leven in deze leprakolonie omdat zowel hun vader als moeder lepra hebben gehad. Beide ouders komen uit een arm gezin en zijn analfabeet. Het gezin had het geluk dat hun kolonie bij een missionarissen ziekenhuis aangesloten zit. Via dit ziekenhuis konden hun ouders in de landbouw werken en zo wat geld verdienen. Veel was het niet, maar na het overlijden van hun vader 7 jaar geleden werden de inkomsten nog minder. De onderwijs ondersteuning van de NLR (Leprastichting) kwam op het goede moment: zij betalen voor beide broers het schoolgeld, uniformen, andere schoolspullen en hun fietsen.

Roger Raphael blog Anouk

Roger Raphael (17) droomt ervan om cardioloog te worden

Roger zit op dit moment in de 12e klas, dit staat gelijk aan het examenjaar VWO van de middelbare school. In maart zal hij zijn examens gaan doen. Hij moet 50 minuten fietsen om de 15 km af te leggen naar de Holy Mission Secondary School. De NLR ondersteunt hem sinds de 6e klas om naar school te blijven gaan. Dat is maar goed ook, want Roger is een goede leerling en scoort gemiddeld een 8.9 voor zijn vakken! Zijn lievelingsvak is biologie, want na zijn examens wil hij Geneeskunde gaan studeren aan de universiteit. Hij droomt ervan om cardioloog te worden.

Rocky Raphael blog AnoukRocky Raphael (16) houdt erg van statistiek

Rocky zit 1 klas lager dan zijn oudere broer, hij zit nu in de 11e klas. Ook hij moet 50 minuten fietsen naar school, maar hij gaat naar de St. Michael School. De NLR helpt hem sinds de 5e klas. Rocky is net als zijn broer een slimme leerling die goede scores haalt. Zijn lievelingsvak is economie, hij houdt erg van statistiek. Zijn examens zijn pas over een jaar, maar Rocky weet al zeker wat hij daarna wilt doen. Hij wilt Sociale Wetenschappen gaan studeren aan de universiteit om daarna bij de overheid te gaan werken.

Toekomst voor kinderen van leprapatiënten

Deze broers laten zien dat de onderwijs ondersteuning van de NLR erg belangrijk is voor de kinderen van leprapatiënten. Zonder deze ondersteuning hadden de broers, hoe getalenteerd ook, hun opleiding mogelijk niet zover kunnen voortzetten vanwege geldtekort. Armoede is tenslotte de belangrijkste reden dat kinderen niet naar school kunnen gaan. Een opleiding die leidt tot een betaalde baan is de enige manier om deze cirkel van armoede te doorbreken. Dit is precies wat de onderwijs ondersteuning van de NLR mogelijk maakt voor deze en nog vele andere kinderen van leprapatiënten! De broers Raphael hebben het geluk dat hun moeder inkomsten heeft via het missionarissen ziekenhuis, maar de meerderheid van de leprapatiënten moet rondkomen door te bedelen. Onderwijs ondersteuning geeft juist deze kinderen een kans uit de armoede te ontsnappen.

Blog geschreven door Anouk,

India, oktober 2016